Vydejte se s Michaelou Merglovou do Metropole Evropa

Michaelu Merglovou není třeba dlouze představovat. Autorka fantasy trilogie Píseň oceli a špinavé urban fantasy Prokletá věž se v novém románu rozhodla opustit žánr meč a magie a vplout do vod sci-fi.

Vítejte v Metropoli Evropa

Svět v nepříliš vzdálené budoucnosti je dost temný. Metropole Evropa vyrostla na základech dnešního Bruselu. V obrovské megapoli vedle sebe žijí Evropané, ale i přistěhovalci z Asie. Stejně jako současná velkoměsta má i Metropole Evropa své problémy. Rasovou diskriminaci, drogové kartely, nezaměstnanost a tak dál. Podobně jako v dnešním Londýně, Paříži či jiných městech i zde najdete centrální čtvrti plné barev a obchodů a hnusná sídliště a předměstí plná špíny. O to, aby se obyvatelé čtvrtí druhé kategorie nenasáčkovali do centrálních čtvrtí, se stará policejní sbor. A také o vyšetřování zločinů na půdě města. Jak ovšem autorka mnohokrát řekla, její příběhy nejsou o perfektně vybudovaném světě, ale o lidech, kteří v něm žijí.

Rebeka a ti ostatní

V jedné z těch méně šťastných a barevných čtvrtí Metropole žijí Rebeka a Cilka. Druhá jmenovaná tráví dny i noci před monitorem, protože se živí jako streamerka. (Hrát hry a natáčet o tom videa není bůhvíjaký džob, ale třeba bude upovídaná a rozvrkočená dívčina jednou tak populární jako kdysi třeba Kovy.) Její spolubydlící to má s obživou o dost složitější a také mnohem náročnější. Rebeka je v podstatě psychoterapeutka. Pomáhá klientům zbavit se nenávisti, obav, strachu a všech můr, které mohou tížit lidskou mysl. Ale zapomeňte na Freuda a červený gauč. Tahle žena z vás během hodinového sezení všechny vaše temné myšlenky vysaje. Odvrácenou stranou tohohle bohulibého povolání je však nejen to, že jí je pak půl dne na zvracení. Syndrom vyhoření je totiž u lidí, kteří se umí vcítit do druhých, mnohem častější než u běžných smrtelníků. Když k tomu přičtete kancelář v  části města, kde můžete lehce schytat kudlu do ledvin, neschopnou asistentku a vědomí, že jako přistěhovalec nebudete u zdejších „starousedlíků“ sklízet úsměvy, takový život není zrovna výhrou v loterii.

Už tak složité žití se Rebece zkomplikuje ve chvíli, kdy její kancelář navštíví zoufalý muž pátrající po své snoubence, která je pravděpodobně obdařená stejnými schopnostmi jako Rebeka. Než se hrdinka naděje, už jí na dveře klepou další pánové, kteří pátrají po empatické Asiatce. Ale na rozdíl od jejího snoubence nejednají v rukavičkách, natož aby si brali servítky. Kostka je vržena a v téhle hře půjde o život.

Příběh se dotýká takových témat, jako je obchod s lidmi, přistěhovalectví, korupce státních úředníků a policie. Hodně připomíná filmy, jako jsou Špína Londýna nebo Východní přísliby. Není to veselé čtení a fantastické prvky zde zastupuje pouze schopnost hlavní hrdinky. Pokud tedy někdo čeká další Prokletou věž, jen v jiných kulisách, bude asi trošku překvapený. Tady jde o komplikovanou vztahovku říznutou silnou dávkou deprese a kapkou detektivního pátrání. Zároveň je to příběh o tom, že cesta do pekla bývá často dlážděna dobrými úmysly.

Poměrně dost dlouho trvá, než se čtenář dostane do děje. Popis neutěšeného města plného špíny a ilegálních přistěhovalců z celého světa protkaný výčtem Rebečiných zmatených vzpomínek na její začátky v Metropoli zabral autorce prvních zhruba šedesát stran, ale do děje zrovna nevtáhne. Ovšem ve chvíli, kdy vstoupí do hrdinčina života výše zmíněná záhada, příběh začne nabírat na obrátkách a ve svých nejsilnějších okamžicích připomíná ty nejdrsnější kriminálky.

Prázdnota možná neoplývá originálně pojatým světem či inovativní zápletkou, ale Michaela Merglová zajímavě zpracovala bolestivá témata dnešní doby a vytvořila postavy, které nešustí papírem. Jestli je to hodně, nebo málo, to už se musí každý čtenář rozhodnout sám.

Vydala: Epocha, 2023
Počet stran: 392
Cena: 299 Kč