Nessův Dračí plamen spálí vše, čeho se dotkne

Patrick Ness je jedním z autorů young adult literatury, který se nebojí spojit závažné otázky hýbající (nejen) světem dospívajících s fantastikou a navrch k tomu přihodit ještě jeden dva motivy, co dokážou nezřídka rozbrečet i ostřílené cyniky. Držel se v případě Dračího plamene zpátky, nebo na čtenáře čeká další slzavé údolí?

Sára Dewhurstová nemá lehký život. Žije na farmě sama s otcem, protože její matka před pár lety zemřela. Je terčem posměchu kvůli barvě kůže (matka byla černoška) a plusové body jí nepřidává ani to, že se stýká s chlapcem japonského původu – to vše v alternativní verzi USA 60. let minulého století. Rodinné farmě hrozí bankrot, a tak je její otec nucen najmout si na výpomoc draka – jenže aby toho nebylo málo, místo běžného rudého dorazí modrý – ruský –, což je v době studené války poslední hřebíček do rakve Sářina společenského života. A jak záhy zjistí, možná nejen toho společenského, protože drak dorazil za Sárou s jediným cílem: ochránit ji před úkladným vrahem z řad uctívačů draků, aby mohla naplnit dávné proroctví a zachránit svět před zničením.

Jakmile je na obálce jméno Patrick Ness, je to zárukou hned několika věcí. Taková kniha dozajista bude v mnoha směrech náročná, zároveň bude ale emotivní a taky úplně jiná než všechny předchozí. Protože jestli Ness něco umí, je to přijít pokaždé s něčím novým – neopakovat náměty ani vlastní autorské postupy a kombinovat různé žánry.

Ona náročnost možná leckoho odradí, ale Ness zkrátka nikoho nevodí za ručičku, a přestože píše primárně knihy pro dospívající, nechává na čtenářích, aby všechno objevovali sami. Záludné jsou jeho romány také v tom, že člověk nezřídka v průběhu čtení zjistí, že je příběh o něčem úplně jiném, než se zpočátku zdálo. A s Dračím plamenem je to v mnoha ohledech stejné.

Vyprávění zpočátku působí jako relativně obyčejný příběh o dospívání, z něhož se ale rychle vyklube slušná řež, v níž se autor nebojí ztrát ani podpásovek (těch se všeobecně Ness nebojí ani trochu). Spolu s drakem Kazimirem přichází na scénu proroctví o vyvolené, které ale autor využívá po svém. Zdařile pracuje s paradoxem toho, zda se proroctví plní proto, že o něm postavy vědí, nebo je to prostě věc, jíž se nedá uniknout bez ohledu na všechny snahy. Patrick Ness se také hodně věnuje motivu rozličných dezinterpretací proroctví a s tím spojených omylů. Do toho všeho se tu řeší rasová nesnášenlivost, celkově xenofobie, náboženský fanatismus a dračí mytologie.

Zatímco lidské problémy zvládl autor do knihy zapracovat precizně, s dračí historií a mytologií to trochu vázne. Patrick Ness vše vymyslel zajímavě, ale práce s informacemi působí místy nevyváženě. Čtenáři nemají vždy šanci přijít na věci sami a následné odhalení pak působí jako blesk z čistého nebe a zavání pocitem, že se to zrovna autorovi hodilo do krámu, což spisovatel Nessova formátu nemá zapotřebí.

Na rozdíl od jiných autorových knih není Dračí plamen tak emocionálně náročný. Čtenáři nebudou ochuzeni o bolavá místečka a nějakou tu literární ránu na solar – především kvůli Nessovu v jistém ohledu strohému stylu, v němž pak vynikne syrovost lidských emocí, které dokáže skvěle popsat. Zároveň se ale poměrně těžko sžívá s postavami a čtenáři je sledují spíš zpovzdálí – vlivem toho s nimi jejich strázně neprožívají až tak do hloubky. Na druhou stranu možná není nutné, aby Ness čtenáře pokaždé uvrhl do deprese, jako tomu bylo například u jeho trilogie Chaos.

Skutečností nicméně zůstává, že přes všechny kvality, jimiž Dračí plamen disponuje, nebyl potenciál příběhu využit naplno. Vyprávění sice obsahuje vše, proč mají čtenáři romány Patricka Nesse rádi, přesto se mu tentokrát nepodařilo napsat dílo natolik emocionálně strhující, aby nevnímali drobné nedostatky. Dračí plamen je tak sice na poli young adult zajímavým počinem, ale i když v románu autor ukázal, že má pořád hromady skvělých nápadů, jeho nejlepší knihou se nestal. I tak jsem zvědavá, s čím přijde Patrick Ness příště.

Vydal: Booklab, 2023
Překlad: Hana Březáková
Počet stran: 384