Erin A. Craigová: Drobné protislužby

Drobné protislužby nabízejí hororový příběh o malém městečku obklopeném temnými lesy, kde se skrývají děsivá monstra.

Amity Falls vypadá na první pohled jako idylické místo pro život. Nádherná příroda, strmá horská úbočí a hluboké borovicové lesy, které město obklopují, však mají na svědomí i jeho téměř naprostou izolaci. Zdejší komunita nepřichází často do styku s cizími lidmi, semkla se proto o to víc dohromady a vytvořila si vlastní pravidla soužití založená na vzájemné podpoře a pomoci.

Naneštěstí městečko není tak soběstačné, jak by si přálo, a když výprava za tolik potřebnými zásobami skončí krveprolitím, místní rodiny se začínají obávat, jak dokážou zvládnout nastávající krutou zimu. A hlavně si mezi sebou začínají šeptat o příšerách, se kterými se museli vypořádat zakladatelé Amity Falls a které se údajně znovu vrátily.

Ellerie Downingová nedávno oslavila osmnácté narozeniny a žije spokojeně s rodiči, dvěma mladšími sestrami a bratrem-dvojčetem na farmě na okraji města. Má obrovskou radost, když jí na sklonku léta otec dovolí přijmout větší zodpovědnost za péči o včelstva, která chovají. Její radost jde ale ruku v ruce se smutkem z odcizení bratra Samuela, jehož tajný vztah se sousedovic dcerou skončí neštěstím. Od té doby Downingovy potkává jedna pohroma za druhou. Ellerie to nemá lehké, zima se blíží, zásoby se tenčí a napětí ve městě roste. K tomu všemu se přidávají různá podivná svědectví o zdeformovaných zvířatech a zvláštních událostech. Dočká se spolu s ostatními vytouženého jara? A co přijde potom? A jak se vším souvisí Whitaker, tajemný mladík, kterého Ellerie nedokáže pustit z hlavy?

Zvláštně osobitá městečka, kde vládnou přísná pravidla, neurčitá historická doba, izolace a divoká příroda kolem – podobné příběhy mám velmi ráda. Erin A. Craigová je výborná vypravěčka, a i přestože má kniha téměř pět set stránek, ani na chvíli jsem se při jejím čtení nenudila. Může za to především skvěle vybudovaná mrazivá, ale zároveň zvláštním způsobem uklidňující atmosféra. Nemám v lásce prvoplánově děsivé hororové příběhy, mnohem víc si užívám pozvolna budované napětí a tady ho bylo víc než dost. Co se v Amity Falls děje, bylo odhalováno hezky kousek po kousku, a i když se několik věcí dalo odhadnout dopředu, našlo se tu i velké množství zvratů, které jsem nečekala.

Moc se mi líbilo zakomponování včelařství do děje a vůbec srovnání života úlu s životem městské komunity, kde má každý své místo a která musí držet při sobě, aby přežila. Silnými tématy je tady rodina, vztah Ellerie k jejím rodičům a sourozencům a vyrovnávání se s tragédiemi. Ellerie je skvělá hrdinka, vytrvalá a odhodlaná. Její romantická linka s Whitakerem perfektně vyvažuje jinak poměrně tíživé ovzduší, které knihou prostupuje, protože nenechte se zmást květovanou obálkou, ve skutečnosti se jedná o hororový příběh a je v něm hodně násilí, smrti a prolité krve.

Je asi jasné, že to pro městečko a jeho obyvatele nedopadne úplně dobře. Co přesně se v něm děje a kdo za to může, pro mě bylo příjemným překvapením. Stejně jako to, že se v podstatě jedná o velice volné převyprávění jednoho známého pohádkového příběhu. Závěr byl na můj vkus sice trochu chaotický a uspěchaný a za celou dobu čtení jsem se nestačila úplně zorientovat ve všech vedlejších postavách (naštěstí má kniha v úvodu šikovný seznam jednotlivých rodin a jejich příslušníků), přesto podle mého názoru stojí Drobné protislužby rozhodně za přečtení. Jde o nenápadný příběh, který vás ale dokáže úplně pohltit.

Vydalo: Yoli, 2023
Originální název: Small Favors
Překlad: Hana Vlčinská