Ben Aaronovitch: Co dělala Abigail v létě

V létě 2013 se Peter Grant vydává mimo Londýn, aby se v Herefordshiru pokusil přijít na kloub tomu, co stojí za zmizením dvou místních dívek. Netuší přitom, že jeho sestřenice doma řeší podobnou záhadu.

Třináctiletá Abigail Kamara se o letních prázdninách lehce nudí. Doma to nemá úplně snadné, pohostinnosti Rozmaru nechce příliš zneužívat, a proto se chytí první podivné věci, která se jí přihodí. Dávná kamarádka Natali, kterou už dlouho neviděla, ji zčistajasna pozve na zvláštní sraz. Jenže když Abigail dorazí na smluvené místo v parku Hampstead Heath, Natali není k nalezení. Místo toho se tu seznamuje se Simonem, který dostal podobné pozvání od dívky jménem Jessica.

Netrvá dlouho a oba přichází na to, že Natali i Jessica zmizely a pátrá po nich policie. A přestože se obě dívky zanedlouho zase objeví, Abigail se na celé záležitosti něco nezdá a má silné podezření, že je do případu zapojena magie. S pomocí nového kamaráda Simona a tlupy mluvících lišek, které jsou přesvědčené, že vykonávají důležitou špionážní práci, se proto naplno pustí do pátrání po tom, kdo nebo co teenagery v londýnském parku skutečně unáší.

S psaním novel a krátkých povídek má Ben Aaronovitch už nějaké zkušenosti. Loni u nás vyšla povídková sbírka Historky z Rozmaru, předtím novely Nejodlehlejší stanice a Stín nad Trevírem. A právě s poslední jmenovanou má Co dělala Abigail v létě asi nejvíce společného v tom smyslu, že se v ní autor také soustředí na vyprávění z pohledu jiné osoby, než je Peter Grant, a zároveň jde na poměry novely o poměrně dlouhý příběh. Odehrává se ve stejné době jako pátý díl série Záludné léto, a přestože se nemůže vyrovnat plnohodnotnému románu, za pozornost určitě stojí.

Zásluhu na tom má především samotná Abigail. Jde o jednu z nejvýraznějších vedlejších postav, která si bezpochyby zasloužila, aby ji čtenáři mohli lépe poznat. A to se tady povedlo na výbornou. Abigail má povahově hodně společného s Peterem, je chytrá, zvídavá a pohotová, na rozdíl od něj ale také mnohem ostražitější a uzavřenější. A právě v tomhle příběhu zjistíme, proč tomu tak je. Oceňuji také, že se autor doopravdy snažil, aby Abigail působila přiměřeně svému věku. V textu se proto často vyskytují slangové výrazy, které jsou následně pod čarou blíže vysvětlovány.

Příběh se jinak nese v podobném duchu jako ostatní knihy ze série Řeky Londýna. Základem je detektivní zápletka, velký důraz je kladen na prostředí a geografii Londýna a prolínání obyčejného světa s tím magickým. Kromě několika scén s Thomasem Nightingalem zde přímo nevystupuje žádná z ostatních hlavních postav, o to větší prostor dostávají ale mluvící lišky. I díky nim získává novela trochu výraznější young adult tón, ale myslím, že to čtenářům zvyklým na dospělejší vyprávění nebude vůbec vadit, jsou totiž skutečně kouzelné.

Mírně zklamat může samotná zápletka novely, která není ve své podstatě zase až tak zajímavá a působí občas dost nepřehledně. Závěr je potom tradičně lehce uspěchaný, rozhodně ale dokáže nalákat na případné pokračování. Celkově jsem si čtení užila a upřímně doufám, že se Ben Aaronovitch bude Abigail, ať už v jakékoliv formě, věnovat víc i někdy v budoucnu.

Vydalo: Argo, 2023
Originální název: What Abigail Did That Summer
Překlad: Milan Žáček