Nestvůry vám nemůžou ublížit, pokud jste jedna z nich

Najít v záplavě young adult knih aspoň občas titul, který se vymyká zajetým kolejím a dokáže překvapit, je čím dál náročnější. Přesto se takové příběhy stále dají objevit. Zařadí se k nim i v zahraničí oblíbená dilogie My všichni neřádi?

Už po staletí se v Ilvernathu pořádají krvavé turnaje, v nichž se bojuje o to, která ze sedmi čarodějnických rodin bude po další generaci vládnout vysoké mágii – respektive jejímu poslednímu zřídlu, o němž až donedávna nikdo nevěděl. Jenže to se změnilo, když vyšla kniha, která detaily těchto turnajů prozradila široké veřejnosti. To, co probíhalo víceméně v tajnosti, najednou zajímá celý svět a Ilvernath je plný novinářů, zvědavců, ale také vládních zástupců, kteří by samozřejmě chtěli mít kontrolu nad posledním zřídlem vysoké mágie. Tihle všichni přišli sledovat, jak se sedm mladistvých členů více či méně vážených rodin zabíjí mezi sebou, aby následně mohli opěvovat vítěze a zároveň jím opovrhovat kvůli krvi, již bude zákonitě mít na rukou. Šampioni některých rodin jsou na to, co je čeká, připraveni lépe než jiní, ale jedno mají společné – chtějí přežít za každou cenu.

Román My všichni neřádi bývá často označován za jakousi fantasy verzi Hunger Games. Což je vcelku trefné přirovnání. Máme tu několik šampionů, kteří jsou vlivem starodávné kletby přinuceni vzájemně se zmasakrovat, aby přinesli své rodině moc a slávu. Jenže občas to nejsou rodiny, jaké by hlavním hrdinům mohl člověk závidět.

Autorské duo Amanda Foodyová a C. L. Herman se rozhodlo vsadit především na atmosféru a pokusilo se čtenáře přesvědčit o tom, že všechny postavy v knize jsou prohnilé do morku kostí a neštítí se ničeho. Což může a nemusí fungovat. My všichni neřádi totiž patří do oné podivné kategorie knih, kterou si buď nehorázně užijete, nebo z ní budete stejně nehorázně zklamaní – v závislosti na tom, zda přistoupíte na autorskou hru nebo ne.

Když čtenáři na hru rozehranou Foodyovou a Hermanem nepřistoupí, budou se nejspíš pozastavovat nad některými nelogičnostmi, jako například nad tím, proč by rodiny účastnící se turnaje nechaly své děti, aby mezi sebou navazovaly přátelství nebo milostné vztahy, když je jasné, že se pak budou nuceni navzájem povraždit. To zavání samoúčelným dramatem. Velice průhledný je i hlavní záporák v pozadí – šedá eminence tahající za nitky. A taky je to young adult, takže toho slibovaného neřádství, krutosti a zabíjení na stránkách zase tolik není – spíš se tam mluví a intrikuje.

Pokud čtenáři na autorskou hru přistoupí, neznamená to, že výše zmíněné prvky z knihy jako zázrakem zmizí. Budou tam pořád, ale přebije je příjemně mrazivá a ponurá atmosféra, pohrávající si místy s vyloženě gotickou stylizací. Foodyová s Hermanem také skvěle zvládli zpracovat vztahy mezi jednotlivými postavami (když si odmyslíme, že by ty postavy nejspíš takhle úzké vazby mezi sebou zkrátka z logiky věci neměly). Tyto vztahy jsou různě zašmodrchané, hořké a někdy i poněkud zvrácené. Právě na nich většina celého příběhu stojí a jsou tím, co román výtečně táhne.

Postavy působí lidsky a jejich rozhodnutí uvěřitelně. V některých momentech se možná čtenáři nad chováním hrdinů pozastaví, ale zkrátka přese všechnu špínu, ponurost a krev je to pořád román pro mládež, čemuž odpovídá věk – a tím pádem i jistý nedostatek životních zkušeností – hlavních aktérů.

Autoři vědí, pro koho je jejich příběh určen, a dokázali toho naplno využít. Vzali oblíbená klišé, vcelku běžný, ale efektní magický systém a srozumitelnou problematiku na pozadí hlavní zápletky. Své vyprávění osadili dobrými postavami, jež se svých rolí zhostily se ctí – tedy pardon, s patřičnou dávkou neřádství. Díky tomu v příběhu skvěle fungují emoce i psychologické hry s myšlenkou „nestvůry vám nemůžou ublížit, pokud jste jedna z nich“, která se v knize objevuje poměrně často. A i když z textu sem tam vykoukne úvaha nad pokřivenou morálkou, nestane se z vyprávění filozofický traktát.

Román My všichni neřádi představuje i přes dílčí neduhy v záplavě všech vyvolených, zachraňování světa a nutnosti svržení diktátorských režimů příjemné komorní drama, které zaujme čtenáře atmosférou a postavami. A navíc do druhého dílu slibuje opravdu slušnou (nejen) emocionální řež.

Vydal: Host, 2023
Překlad: Agáta Hamari
Počet stran: 432