Michael Moreci: Stranger Things – Kamčatka

Kamčatka je poloostrov na severovýchodě Asie. Je to odlehlý kraj posetý aktivními sopkami a místo, kde příroda má nad člověkem stále navrch. Rusové na něm měli pracovní tábory pro vězně a v jednom takovém se odehrával přísně tajný experiment s tvorem, který nepatří do našeho světa.

Pátý díl komiksové série Stranger Things nás zavede do drsného kraje nejen z hlediska podnebí a geologie, ale především z hlediska režimu. Doktor Orlov je unesen a přinucen spolupracovat na supertajném projektu, jehož cílem je „ochočit“ si pravého Demogorgona. Orlov má však syna a dceru a ti svého otce nenechají ve štychu. Samy děti by to nedokázaly, ale pomocníkem a v některých věcech i mentorem jim je vysloužilý agent KGB Frost. Začíná tak cesta plná akce a napětí.

Kamčatka je, jak bývá u série zvykem, krátký komiks, který přečtete za jeden večer. A bude to intenzivní čtení, protože na malém prostoru se toho stane skutečně hodně. Stylem připomíná příběhy z „osmdesátek“ (však se to v té době odehrává), kdy byly například filmy plné neuvěřitelných hrdinů a nerealistických akčních kousků. I Kamčatka je značně „přepálená“, rozumějte, není zrovna dvakrát realistická, ale to nevadí. Agent Frost doprovázející obě děti je super extra drsňák a vše zvládne. Dokonce v rychlém čase naučí děti některým kouskům (třeba dávat pořádnou ránu pěstí).

Rychlá akce, svižný děj, kdy si čtenář ani na chvilku nevydechne, je naprosto v pořádku, ale zamrzí až příliš zřejmá schematičnost scénáře. Zkrátka budete mít pocit, že podobný příběh jste viděli nebo četli mnohokrát. Frost s dětmi se několikrát střetnou s jedním ze záporáků (Frostův starý známý z minulosti) a vždy zázrakem utečou. Doktor Orlov je vystaven násilí a nucen se dívat na to, co Demogorgon dokáže. Vše vrcholí dojemným finále, které je sice povedené, ale naprosto nepřekvapivé.

Styl příběhu je jiný než u předešlých dílů, scénář totiž nepsala Jody Hauser, ale Michael Moreci, který spolupracoval například na sérii Flash (Když peklo zamrzne), ale i na dalších komiksech DC.

Kresbu dostal na starost bulharský ilustrátor Todor Hristov. Odvedl velmi dobrou práci a v jeho kresbách působí Stranger Things pořádně temně. V běžných scénách není jeho kresba nic extra, ale větší panely i Demogorgon se povedli. Nejkrásněji však vypadají ilustrace mezi kapitolami od Marca Aspinalla. Rovněž bonusové ilustrace za příběhem jsou výborné, jen jich mohlo být skutečně víc.

Stranger Things – Kamčatka je zábavný komiks ze světa oblíbeného seriálu. Příběh je akční jednohubkou ve stylu „osmdesátek“, kdy je děj značně předvídatelný, ale díky zábavnosti mu to odpustíte. Pokud sháníte další střípek do světa Stranger Things, zde je a čeká na vás.

Vydala: CREW, 2023
Scénář: Michael Moreci
Kresba: Todor Hristov