Kelly Barnhillová: Zlobryně a sirotci

Do idylického města Kámentál, kde si všichni rádi pomáhají a jsou k sobě pozorní, se přistěhoval drak. Poté co zničí milovanou knihovnu plnou vědomostí, začne jít ve městě všechno z kopce.

Nedlouho po požáru knihovny se na okraj města přistěhuje zlobryně. Svou trpělivostí a pečlivostí se jí podaří vybudovat prosperující farmu. Zlobryně sice do města nechodí, nemůže si však nevšimnout jeho úpadku. Když po knihovně shoří i škola, park a stromy, lidé se k sobě začnou otáčet zády. Místo aby svou komunitu zkusili posílit, obrátí se každý sám do sebe. Věří jen svému starostovi, který tvrdí, že se o všechno postará.

Obyvatelé města dlouhou dobu přítomnost zlobryně ignorují. Zlobryně s dobrým srdcem se jim však pokouší pomoct – lidem začne tajně nosit jídlo. Nejvíc to ocení sirotci, kterým se po úpadku města daří snad nejméně ze všech, často nemají co k jídlu a už se nemohou spoléhat na ochotu sousedů. Kámentál už prostě není hezké město pro život.

Americká autorka Kelly Barnhillová se proslavila pohádkovými příběhy v knihách Dívka, která upíjela měsíc nebo Čarodějčin syn. K magií protkané knize Zlobryně a sirotci ji údajně inspirovala Trumpova politika. Není divu, že obyvatelé jejího fikčního města Kámentál poslouchají sympatického starostu, který rád vykřikuje, že všechno zařídí a napraví. Jenže jsou to právě dobrosrdeční sirotci se zlobryní, kdo vezme osud města do svých rukou a pokusí se odhalit starostovy lži.

Přestože premisa příběhu je více než slibná, samotné vyprávění je na pováženou. Dlouhou dobu totiž Kelly Barnhillová jen repetitivně vysvětluje, co se ve městě stalo. Stále dokola popisuje úpadek města, potřebu se sjednotit a navzájem si pomáhat. Důraz na laskavost, empatie a vztah k přírodě a svému okolí jsou bezpochyby důležité hodnoty, které je potřeba předávat dětem, avšak autorčino nekonečné moralizování na každé stránce je spíš ubíjející. Postav je v příběhu hodně, ale jsou založené především na určitých charakterových typech a příliš se nevyvíjejí. Repetitivní vyprávění a předvídatelný příběh plný kýčovitých citací o životě knize také moc ke čtivosti nepřidává.

Autorka od začátku přistupuje k postavám s myšlenkou, že každý má v sobě něco dobrého, i když občas je to skryté hodně pod povrchem. Mám podobný názor, proto si myslím, že někde pod tím špatným vyprávěním se jistě skrývá zajímavý alegorický příběh. Jen jsem asi nebyla ten správný čtenář, který měl chuť ho objevovat.

Vydalo: Argo, 2022
Překlad: Barbora Punge Puchalská
Počet stran: 360