Ernest Cline: Ready Player Two

Ty nejlepší hry si rádi zahrajeme i podruhé. Jenže zážitek už to bude jiný. Nemusí být nutně horší, jen už nebudete ničím překvapeni. Přesto je začít „novou“ hru tak lákavé. Platí to i pro Ready Player Two.

Wade vyhrál v Hallidayově souteži. Stal se majitelem společnosti OASIS a spolu s přáteli a partnerkou Samanthou patřili mezi nejmocnější lidi na Zemi. A to na celý týden. Děj románu se totiž od závěru prvního dílu posouvá o pouhých sedm dní dopředu, kdy Wade objeví ještě jedno Hallidayovo tajemství. Vylepšený způsob, jak se připojit do virtuálního světa. Tedy propojit se s ním i mozkem a OASIS zažívat skutečně se vším všudy.

Nová technologie však celou partu přátel rozdělí, a co hůř, Wadeův vztah se Samanthou se rozpadne. Protože ona s uvedením technologie na trh zásadně nesouhlasí. Společně s novou technologií však přichází i nová výzva. Halliday, tvůrce toho všeho, totiž připravil další velkou hádanku. Opět půjde o osud OASIS, ale možná i o daleko víc. O budoucnost celého lidstva.

Ernest Cline vás v Ready Player Two ihned vhodí do děje a na nic nečeká. Velmi brzo tak budete překvapeni, co se stalo s Wadem a ostatními. Vždyť uběhl pouhý týden. Z celé party z jedničky jsou nyní celebrity a mají velké bohatství. Hlavním problémem je však nález nové technologie.

Autor hodně zariskoval, protože hned zkraje oblíbené postavy změnil. Wade je po objevu lepšího spojení s OASIS jak vyměněný a působí až nepříjemným dojmem. Jistě, děje se s ním něco podobného, co okusil i Halliday, ale změna je velmi rychlá. První třetina knihy může být pro vás poměrně šokující, ale později přichází uklidnění. S novou hádankou a návratem jednoho „starého“ nepřítele se stará parta musí spojit a opět pátrat po indiciích k rozluštění hádanek v Hallidayově minulosti a především ve vzpomínkách jeho vysněné Kiry (jejíž srdce získal Hallidayův přítel Og).

Přichází dlouhá část knihy, ve které si zopakujete to, co bylo popsáno již v jedničce. Najdete tu spoustu odkazů na filmy, hry a hudbu z osmdesátých či devadesátých let. Je to dobrodružné, ale nelze se ubránit dojmu, že je to pouhé zopakování již známého vzorce.

Ready Player Two je dramatičtější než první díl. Autor se zabývá závažnějšími otázkami – co by znamenalo mít tak dokonalou technologii, zda by pak lidé raději netrávili čas uvnitř virtuální reality než ve skutečném životě, a především jaký by to mělo vliv na nás jako lidi. Jaké by byly vztahy, city a co by nám to mohlo dát nebo vzít? Psychologie postav tentokrát hraje větší úlohu než v předešlém díle. Hrdinové se chovají, jako by byli dospělejší, což mi zkrátka nesedí, když uplynul pouhý týden.

Ernest Cline zřejmě chtěl vložit do románu velké poselství, a kniha je tak oslavou různorodosti, apelem na toleranci a vyjadřuje přání, aby se všichni měli rádi. Je to v pořádku, nicméně těmto aspektům knihy se někdy věnuje autor víc než vyprávění příběhu. Ten má povedené vyvrcholení, ve kterém i ono poselství má nakonec opravdu sílu a nutí čtenáře k zamyšlení. Třeba jestli děj není nakonec až příliš překombinovaný.

Ernest Cline si získal fanoušky díky románu Ready Player One. Ten se dočkal i výborného filmového zpracování v režii Stevena Spielberga. I druhý Clineův román Armada měl úspěch, i když proslulosti RPO zdaleka nedosáhl (stejně tak je i filmová adaptace ve hvězdách).

Ready Player Two je rozporuplná kniha. Nelze ji upřít kvalitu a zábavnost, ale zatímco první díl drtivou většinu čtenářů doslova nadchl, dvojka je patrně trochu rozdělí. Mezi výtky patří fakt, že se zhruba půlku knihy víceméně opakuje děj prvního dílu (soutěž a hledání odpovědí), a také proměna charakterů postav, zejména Wadea. Naopak můžu vyzdvihnout, že příběh má co říci a autor se snažil dotáhnout celý nápad prvního dílu.

Ready Player Two tak není zklamáním a dá se říct, že Ernest Cline napsal velmi dobré pokračování legendární jedničky.

Vydal: Laser, 2023
Překlad: Naděžda Funioková
Vazba: vázaná
Počet stran: 408
Cena: 413 Kč (v e-shopu Luxor.cz za 399 Kč)