Oleksij Bondarenko a kol.: Vůle – kniha první

Komiksové zpracování ukrajinské války za nezávislost nabízí akční příběh na pomezí steampunku a dieselpunku.

Ukrajinská válka za nezávislost byla série konfliktů, jejichž jádrem byly snahy Ukrajinců založit nezávislý ukrajinský stát poté, co se v únorové revoluci (v březnu 1917) zhroutila Ruská říše, jíž byla většina Ukrajiny součástí od dělení Polska či již od neúspěšného Chmelnického povstání. Válka za nezávislost trvala od února 1917 do listopadu 1921. Do bojů se krom ukrajinských nacionalistů, Poláků a bolševiků ovšem zapojila i řada jiných skupin. Patřili k nim bělogvardějci, ukrajinští anarchisté, vojenské síly Německé říše, Rakouska-Uherska, Rumunska a Francie.

Ukrajinská válka za nezávislost je umělecky zobrazena například v románu Michaila Bulgakova Bílá garda. K Bulgakovovi se roku 2017 připojil svou troškou do mlýna i komiksový kreslíř a scenárista Oleksij Bondarenko komiksem ВОЛЯ. Jeho autorský záměr byl poměrně jednoduchý – spojit příběh ukrajinské války za nezávislost se steampunkovou a dieselpunkovou estetikou. Ostatně důvod pro to byl. Na stránkách thewill.com.ua píše: „Když jsme s kolegy viděli v archivech fotografie těžkých bombardérů Zeppelin-Staken, námořnictva, obrněných vlaků, letadel Anasol, obrněných jednotek, luxusních aut Skoropadského, uvědomili jsme si, že je nezbytné tyto informace zprostředkovat veřejnosti jasným, moderním a cool způsobem. Vždyť letecký park Ukrajinské republiky čítal 400 letadel…“

Vzhledem k tomu, že je Vůle komiksem z žánru alternativní historie, rozvíjí a využívá události ukrajinské války za nezávislost po svém. Zatímco Ukrajina vsadila na vědeckotechnickou revoluci, jejímiž čelními představiteli jsou vynálezce a zbrojní magnát Sikorskyj a vědec Vernadskyj, vůdce ruské revoluce Lenin za pomoci svého pobočníka Trockého mění své i nepřátelské vojáky v poslušné zombie.

Hlavní a převážně akční dějová linie sleduje cestu majora ukrajinské kontrarozvědky Maksyma Kryvonise, který se snaží celé záhadě přijít na kloub. Po boku mu pak stojí špiónka ovládající telekinezi, mladá mechanička Hanusja a mimo jiné i prezident Ukrajiny Hruševskyj.

Jelikož se autoři snažili co nejvíce vytěžit estetiku obou výše zmíněných žánrů, disponují jejich hrdinové technickými udělátky od plazmových pušek přes parní tramvaje až po obrněná vozidla a vzducholodě. Ostatně i historické postavy obdařili mnohdy schopnostmi až nevídanými. Například Hruševskyj ovládá bojové chvaty a Jelena Blavatská pro změnu psychokinezi.

Kromě Kryvonisovy mise sledujeme i to, co dělají ruští revolucionáři, takže je příběh prvních dvou sešitů Vůle náležitě spletitý a akční. Naštěstí je kniha rozdělena do čtyř epizod, přičemž na konec každé epizody autoři zařadili stránku, kde se alespoň zběžně zmiňují o nejdůležitějších historických událostech a osobách, jimž se komiks věnuje.

Každou epizodu kreslil jiný výtvarník, ale styl kresby Oleksije Bondarenka, Oleksandra Opary, Maksyma Bohdanovského i Oleksije Čerbaka jsou si navzájem natolik podobné, že kniha působí jako celek jednotně. Rozměry knihy (22 cm x 31 cm) dávají dost prostoru, aby vynikly nejen akční scény, které na mnohdy netradičně dělených panelech působí opravdu dynamicky.

Z komiksu Vůle sálá možná až přemrštěný patriotismus. A přestože se bez alespoň základních znalostí o první světové válce v ději možná nebudete moc dobře orientovat, jde o zábavný, čtivý a vizuálně pěkně zpravovaný příběh. Vzhledem k otevřenému konci se máme v druhém díle na co těšit.

V současné době Bondarenko a jeho tým připravují třetí svazek. Ten bude ještě brutálnější, realističtější a zajímavější. Autorský tým Vůle nejsou žádní troškaři a na svých stránkách thewill.com.ua pravidelně seznamují fanoušky se všemi projekty, na nichž pracují. Jedním z nich je i desková hra ze světa Vůle.

Vydalo: Argo; 2023
Překlad: Ester Kadlecová
Ilustrace/foto: Oleksij Bondarenko, Oleksandr Opara, Maksym Bohdanovskyj