Naomi Noviková: Poslední absolvent (Scholomancie 2)

Jestli existuje nebezpečnější škola pro čaroděje, než jsou Bradavice, je to rozhodně Scholomancie. Studenti tento vzdělávací ústav sice navštěvují pouhé čtyři roky, ale míra jejich úmrtnosti dosahuje desítek procent.

Naomi Noviková stvořila magickou školu, která sice představuje nebezpečí, ale pro mladé a nezkušené čaroděje život venku může být mnohem krušnější a krvavější. El a její přátelé musí za každou cenu přežít poslední rok, aby mohli úspěšně dostudovat.

Hlavní hrdinka románu Poslední absolvent Galadriel „El“ Higginsová přežila první tři roky studia ve Scholomancii, speciální magické mezinárodní střední škole. Během prvních dvou let byla celkem nevýrazná a nezajímavá. Vstřebávala informace, učila se, občas zlikvidovala nějakého mala dřív, než on mohl zabít ji, a shromažďovala do speciálních krystalů manu – energii, kterou může využít při čarování jako mnohem lepší a silnější energy drink. Mnozí ji považovali za začínající temnou čarodějku, kdyby občas nezachránila život Orionu Lakeovi, zlatému hochu z New Yorku a rytířskému likvidátorovi malefikárií. Bohužel ve třeťáku celé Eliny pečlivě připravené plány ztroskotaly.

El docela zásadně pomohla zachránit čtvrtý ročník, který promoval, ale provalila na sebe, že je dcerou známé a úspěšné léčitelky. Její matka před životem v magických enklávách dala přednost pomoci nemagickým a obyčejným lidem, kteří ji považují za ezoteričku. El je úplně jiná než její matka, ale rozhodně nepředstavuje ztělesněné zlo. Takové magické vize o ní měla babička ze strany jejího zesnulého otce. El sice projevuje větší nadání na temná destruktivní kouzla, ale to ji nečiní malefikem, temným čarodějem, který se neštítí jako zdroj své energie využívat smrti a bolesti jiných. El bývala zkrátka ten trochu divný outsider a měla jen malou šanci, že uzavře výhodnou alianci, aby odpromovala a nebyla sežrána. Teď má vlastní alianci, přátele, neutuchající zájem Oriona Lakea a velmi neskutečně divný a náročný rozvrh pro čtvrťák. Tohle nemůže být samo sebou nebo se jí škola snaží něco říct?

Poslední absolvent je druhý díl série Scholomancie. Spisovatelka Naomi Noviková navázala přesně tam, kde v románu Smrtící vzdělání čtenáře nechala se s hrdinkou rozloučit. V popředí všech trablů je opět Galadriel. S ní stojí a padá celý příběh. Zrovna přechází přerodem z totálního outsidera v tahouna aliance. Všichni studenti, kteří zrovna promují, musejí po čtyřech letech ve škole (pokud se té chvíle dožijí) vyjít skrz promoční síň plnou malů do světa venku, a tak se spolčují do skupinek, které mají vyšší šanci na přežití. Aliance se uzavírají na základě schopností, původu, možnosti žít v magické střežené enklávě či ze zoufalství. Galadrielinu otci se stala promoce osudnou. A v jiném roce zase skupina malefiků povraždila všechny zbylé spolužáky ze čtvrtého ročníku. Tentokrát čtvrťákům sama magie dala výhodu. Excelentního likvidátora malů Oriona a velmi silnou čarodějku El, sice s talentem na temnou magii a kouzla spíše destruktivního charakteru, ale rozhodující není, co kouzlo umí, ale k jakému účelu ho čaroděj použije.

V jednom románu je zahrnut celý školní rok, který začíná hned poté, co poslední živí čtvrťáci opustí promoční síň. Mohlo by se zdát, že je těžké nacpat události jednoho roku do jedné knihy, ale opak je pravdou. Paperback Poslední absolvent není žádný tlustospis, ale průměrně silná kniha. Vypíchnuty jsou nejdůležitější události ve škole okolo El a jejích přátel. Zbytek zůstává jen naznačen, protože studentský život v sice velkém, ale uzavřeném prostoru, který během čtyř let nelze opustit, je vcelku monotónní a autorka tuhle chybu rozhodně nedělá. Celý příběh se nese v duchu young adult literatury, i když i na krapet dospělejší situace dojde, protože během boje o přežití se hrdinům vaří krev a bouří hormony.

Poslední absolvent není posledním dílem Scholomancie. Sice popisuje poslední Elin rok ve škole, ale rozhodně tím dobrodružství mladé čarodějky nekončí.

Vydal: Host, 2022
Překlad: Veronika Volhejnová