My – sto let stará reálně depresivní vize dnešní doby

I špatné sny se mohou stát realitou, o to mrazivější je, pokud jde o noční můru, která později vykrystalizuje do reality. Z tohoto prozření až mrazí a úniková cesta ven je kdesi v nedohlednu! Kam až se naše společnost může dostat?

Je úplně přirozené mít místo jména jedno velké písmeno abecedy, spojovník, sériové číslo a navíc úplně přirozené nemít žádnou individualitu, natož potom duši. D-503 je hlavním konstruktérem stavby Integrálu, vesmírné lodi, která má šířit ideologii Jednotného státu do vzdálených, snad obydlených hlubin nekonečného vesmíru. Ideologií Dobrodincem naplánovaného světa a časově rozvrženého života do poslední minuty otřese až setkání s tajemnou ženou I-330. D-503 začíná přicházet na prostý fakt, že svět jednolitého organismu Jednotného státu není tak úplně ideálním a jeho role jako kolečka v pomyslném soukolí nesmrtelného ideologického stroje je do značné míry omezená. S tím, jak mu I-330 poodhaluje závěs lží, na kterém je postaven Jednotný stát, se děje s D-503 změna, kterou již nikdy nepůjde zvrátit. Nebo snad ano?

Jevgenij Zamjatin v románu My užitím fantaskních motivů ostře kritizoval nově vzniklou Ruskou socialistickou republiku. Tím se mu podařilo stvořit historicky první anti-utopický román, z něhož následně opisovali i takoví novodobí velikáni jako George Orwell se svým stěžejním románem 1984 anebo Aldous Huxley se svým depresivním pohledem na Konec civilizace. Ještě jako zajímavost zmíním americký film Jako ty z roku 2015 s Kristen Stewart a Nicholasem Houltem v hlavních rolích, který se sice oficiálně k této knize nehlásí, ovšem podobnost je více než zřejmá.

Autor jako formu vyprávění zvolil deníkové zápisky, které o svém volnu sepisuje D-503 ve standardním antiseptickém, kompletně průhledném bytě, aby se staly součástí nákladu Integrálu, sloužící k šíření slávy Dobrodince a Jednotného státu. Na to, že kniha byla napsána před neuvěřitelnými sto lety, stále ve svých alegorických a symbolických obrazech nese velmi vtíravou pachuť falešného, depresi vzbuzujícího idealismu.

Jevgenij Zamjatin v románu My nastavil zrcadlo době, která se možná zrychlila, rozhodně se však nevyvinula k žádným vyšším ideálům. Každý svobodně myslící jedinec po přečtení této knihy dostane neodvratný záchvat deprese, neboť alespoň na kratičký okamžik ze svého somnambulního stavu prozře.

Vydal: Maťa, 2020
Rok původního vydání: 1920
Překlad: Václav König