František Kotleta: Temné blues v New Orleans

Doktor a soukromý detektiv Tomáš Kosek nejdřív čtenáře zavedl na Příliš dlouhou swingers party, aby jim následně zadělal na Velké problémy v Malém Vietnamu, což ho donutilo si střihnout Poslední tango v Havaně, aby to završil Temným blues v New Orleans. František Kotleta servíruje novou dávku nadpřirozeného zločinu a chaosu.

Doktor Tomáš Kosek vyučoval a publikoval v oborech religionistika a antropologie a jeho největší starostí bylo obstarat si grant z Akademie věd. Teď už je to ale dávná píseň minulosti. Bylo to v klidnějších časech, než začal pracovat pro advokátní kancelář doktora Koudy. Od té doby se rozlilo hodně rumu a vypustilo moře cigaretového kouře, a ještě mnohem víc sexuální magie. Doktor Zdeněk Kouda už nežije, stejně tak jeho zaměstnanci na fyzickou práci Gibson a Hort. Z těch časů zůstala jenom Klára Chlumská, která už dávno nepracuje přímo pro vládu, ale s Koskem. Tomáš Kosek by se měl věnovat přípravám na domácí rodinný život, protože čeká přírůstek s Dominikou, a aby toho nebylo málo, ve stejné době mu má potomka porodit i Eliška.

Český paranormální detektiv a ostřílený praktik sexuální magie ve čtvrté povídkové knize musí vyřešit pět zapeklitých případů. Prvním je Temné blues v New Orleans, kam nepříliš nadšený Tomáš Kosek vyráží na velmi důraznou žádost z CIA, které dluží velmi velkou laskavost. Ve společnosti agenta Jima Morrisona a Hannah Paciny z Námořní vyšetřovací služby pátrá po vojenské rotě, která beze stopy zmizela v bažinách. Při té příležitosti zjišťuje, že blues není jen hudba a rum i tabák k němu zkrátka patří. New Orleans bez magie jako kdyby nebylo a vúdú se zombíky nesmí chybět. Zatímco se Kosek plácá po hřbitovech, barech a bažinách, jeho holky samy řeší případ a už mu tři dny neberou telefon, což je znamení, že se musí neprodleně vrátit do České republiky, aby zjistil, co se událo Pod jezinčiným úplňkem. Jeho pátrání ho přivede na stopu masérky Jitky Blechové z Jeseníku, která záhadně zmizela. Dokonce se mu podaří zjistit, kde se trojice jeho děvčat ubytovala, ale kromě jejich věcí najde ve starém mlýně lidské oko. Sotva skončí případ v Jeseníku, už musí Tomáš Kosek opět balit svá magická udělátka a svištět do Věčného města. Agent Morrison mu dohodil práci pro jednoho kardinála, neboť Vatikán trápí záhadné a brutální úmrtí hned tří biskupů. Z centra katolické víry se Kosek opět ve společnosti agenta CIA přesouvá do krajů islámu, ropy a cestovního průmyslu. Zkušeného čaroděje potřebuje i emír v Rás al-Chajma (Spojené arabské emiráty). Jeho bratr je mrtvý a podle všeho za to mohou džinové nebo možná záhadný sumerský poklad. V poušti se skrývá magické tajemství, ale i smrt.

Pátý příběh Sitarane nenásleduje v krátkém časovém odstupu jako v případě ostatních, ale od předposledního ho dělí víc než dvacet let. Po tu dobu se Kosek věnoval magii, vyšetřování zločinů, Dominice, Elišce i svým dcerám. Tentokrát ho práce přivádí na ostrov Réunion, na francouzské území v Indickém oceánu, nedaleko od Madagaskaru. O pomoc ho požádal starý známý plukovník Gérard Balard, protože místní obyvatelé jsou znepokojeni zjevením průhledného těla bez hlavy, které by mohlo patřit popraveným zločincům z roku 1910, Sitaranemu nebo Fontaineovi, kteří prý používali černou magii a jsou dodnes patrony zlodějů, které prý dokážou chránit před strážci zákona. Kosek bohužel netuší, že se mu do cesty bude plést madam Colette, duchovní koučka prezidentovy manželky.

Temné blues v New Orleans je, podle slov autora v závěru knihy, poslední a závěrečná povídková sbírka ze série o Tomáši Koskovi. František Kotleta se snažil jeho příběh uzavřít a dopřát mu zasloužený odpočinek. Kosek dávno nepracuje jen v domácím rybníčku, jeho cesty ho čím dál častěji zavádějí do cizích krajin plných neznámé magie a jejích obětí i pěkných lotrů. Přesto se vždy spoléhá na své schopnosti uctívat boha Bagulgu, který zaštiťuje sexuální magii. Kromě sexu, který na stránkách nechybí v různých podobách, polohách i skupinách, mají všechny příběhy detektivní zápletku a patří k takové temnější městské fantasy. Nechybí ani bojové akce a napětí, ale Kosek nikdy nebyl ten největší střelec a zabiják z Kotletových hrdinů. Sice za ta léta spoustu věcí od dávných kolegů Horta a Gibsona pochytil, ale jeho největší zbraní zůstává magie.

Temné blues se nese ve zběsilém a šíleně rychlém tempu. Hlavní hrdina ani čtenář nemají čas se pořádně rozkoukat a už se řítí do dalšího příběhu. Ve sbírce sice nechybí kouzelná přirovnání, a občas to jsou opravdu velmi zdařilé popkulturní perly, ale není jich tolik ani nejsou natolik výrazné jako před lety v Příliš dlouhé swingers party.

Časy se mění, čtenářům docházejí stránky k inhalaci a František Kotleta se důstojně loučí se svým hrdinou. Dřív než Koska mohla postihnout porucha erekce a další neduhy, které by mohly uctívače boha Bakulgy totálně zničit. A kdyby autor přece jen za pár let změnil názor a přidal další příběh, čtenáři mu jistě odpustí.

Vydala: Epocha, 2022
Počet stran: 416
Cena: 349