Červi v hlavě dokazují, že klasický horor žije

Čtyři autoři, kteří se v knize prezentují – každý třemi povídkami, se seznámili přes kurz tvůrčího psaní a rozhodli se to, co se naučili, zúročit. Vznikla tak zajímavá sbírka kratších, ale atmosférických či klasických hororových povídek Červi v hlavě.

Většina příběhů se drží hororové klasiky, a tak se můžete těšit na typické duchařiny či příběhy s podivnými bytostmi. První kolo povídek je prakticky celé věnované duchům a záhrobnímu světu. Vyjímá se povídka Dům na konci vesnice od Jarky Pelikánové. Zápletka je velice zajímavá, protože všichni ve vesnici mají za to, že hrdinku týrá její manžel, ani ona sama si už není jistá, co se s ním děje. Brzy však zjistí, že na ní útočí někdo jiný. A ten někdo není vidět.

Pěkný nápad ukrývá i příběh Jen přes jeho mrtvolu od Kristýny Lyach, jehož hlavními postavami jsou duchové. A ti se chtějí dostat do světa živých, což však znamená, že si potřebují „vyměnit místo“ s někým živým.

Druhá várka je pro změnu více psychologická, ale rovněž se drží tradičních hororových propriet. Prosím, potichoučku! od Jiřího Koreše vám napoví, proč vypadá obálka knihy tak, jak vypadá.

S pěkným příběhem přichází Karin Novotná. V Našeptávači vypráví o nadějné spisovatelce, která vidí podivného muže. Ten ji sleduje, a to právě kvůli jejímu psaní.

Nejpůsobivější je však Márnice od Jarky Pelikánové. Jedná se o klasický duchařský příběh, navíc s parádně melancholickou atmosférou, o klukovi, kterému chybí jeho máma. Chodí na hřbitov a v márnici potká stejně osamělou dívku. Pointu odhalíte velice brzo, přesto se jedná o vydařenou povídku.

Třetí kolo je i to nejlepší. Autoři si připravili na závěr příběhy, které jsou odvážnější a místy zabrousí i do jiných žánrů. Vyzdvihnout musím dvě nejpovedenější povídky ze sbírky. Nekoukej ven od Karin Novotné je vyprávěna netypicky. Jste vhozeni do situace, kdy maminka s dítětem hledí ven z okna a vidí oběšence. Vy nemáte potuchu, co se děje, a zjišťujete celé pozadí té hrůzné podívané až v průběhu vyprávění. Postupné odhalování je zpracováno velice šikovně a drží čtenáře v neustálém napětí.

Podobně „nečitelnou“ povídkou je i Výzkumná činnost od Jarky Pelikánové. Na počátku je smrt pracovnice firmy zabývající se výzkumem a obchodem. Její kolegyně Kristýna má osobní problémy a starost, jak uživit dceru. Kristýna potřebuje peníze, a tak přistupuje na utajené úkoly ve firmě. To, co zde zkoumají a s čím obchodují, je však naprosto hrozivé.

Všechny povídky jsou hezky napsané. Kvarteto autorů nejspíš na kurzech skutečně dávalo dobrý pozor. Je ale trochu škoda, že autoři nebyli odvážnější, protože většina příběhů je až příliš obyčejná a pro čtenáře hororu to znamená, že i poměrně předvídatelná. Samozřejmě to neplatí pro celou sbírku. Pokud máte rádi duchařiny, nebude to pro vás výraznější problém.

Většina povídek je bohužel ukončena náhle a bez výraznější pointy. Často tak po výborném vyprávění přichází konec, který nepřináší pořádné rozuzlení. Jistě, jsou to většinou krátké povídky, ovšem právě ty si zaslouží silnější pointy. Výtka neplatí pro celou knihu, ale u mnoha povídek jsem byl zklamán z klišé v závěru nebo chybějící zajímavé pointy.

Karin Novotná, Kristýna Lyach, Jarka Pelikánová a Jiří Koreš – tato čtveřice mladých talentovaných autorů se poprvé sešla ve sbírce Trojpovídky. Někteří publikovali například v časopise Howard. Určitě o nich ještě hodně uslyšíme.

Červi v hlavě jsou povedená povídková sbírka. Až na výjimky se drží čistě klasických hororových témat a zápletek. Sází tak trochu na jistotu. Mnohdy chybí výraznější závěr. Přesto zde naleznete spoustu zajímavých a výborných příběhů, které jsou psané s láskou k hororu. Upoutá vás krásná čeština a schopnost autorů na malém prostoru vykouzlit hororově tajemnou atmosféru.

Vydal: Golden Dog, 2022
Obálka a ilustrace: Jiří Dvorský
Počet stran: 216