Peter Jelínek: Tekeli-li

Steampunková novela o mechanikovi Bertovi Rumledaleovi, ktorý sa nechcene zamieša do politicko-magických machinácií dvoch nepriateľských strán.

Než sa Rumledale pridal k Terrence Norrovi, bojujúc tak proti paranormálnym zločinom, prežil si svoje vlastné dobrodružstvo. Spolu so špiónskym agentom Sorrowom prekazí plány germánskym separatistom plánujúcim nastolenie nadvlády vďaka použitiu mágie, pričom sa nechcene dostane do kontaktu s vodnou vílou.

Norrov svet dostal expanziu

Nachystajte si výbavu, bude sa cestovať. Najskôr na skok navštívite studenú Európu, nasledovne sa vydáte oblakmi až na južnú pologuľu na tajomné domorodé ostrovy. Pretože politická stabilita nie je len o vnútorných aférach  a ľudskej zvedavosti tiež nerozkážete držať sa len u hraníc vlastnej krajiny. Tentokrát sa nebude piť čaj o piatej, ani britská monarchia tu nemá (takmer) žiadnu moc. Miesto toho spoznáte záhadných domorodcov ešte zvláštnejších ostrovov odmietajúcich zákony prírody, budete bojovať s pirátmi a v neposlednom rade spoznáte bytosť, ktorej korene sú z iného sveta.

Kapitán osobne prevzal kormidlo. „Zviňte plachty a naštartujte motory!“ zavelil posádke. „Poletíme teraz na východ, aby sme pripravili loď a pristávali krytí tou horou. Zastrie nás pred pohľadmi z ostatných ostrovov na západe.“

Pokiaľ vám je ľúto, že tretia kniha z Norrovho univerza nerozpráva o detektívovi paranormálnych javov, nesmúťte.  Samozrejme každého trochu zamrzí, že Norr a Cate si musia počkať na inú knižku. Ale nemusíte smútiť, Tekeli-li dokazuje, že Peter Jelínek má univerzum premyslené po všetkých stránkach. Autor pôvodne plánoval napísať len poviedku o Rumbledaleovi a Eprihamovi, než nastúpili k Norrovi, podľa jeho vlastných slov sa mu obsah trochu vymkol z rúk. Fanúšikovia tak môžu jasať, že namiesto štyridsiatich stránok dostali celú knižku. Svet mimo britského impéria je divoký, nebezpečný, záhadný a hlavne fascinujúci.

Nepredvídateľný dej a živé postavy

Dostať do útlej knižočky dostatočný postáv bez toho, aby boli ploché, nikdy nie je jednoduché. Pri malom počte zase svet pôsobí mŕtvo. Je to proste ako koktejl, preženiete to s jednou ingredienciou a už to nie je ono. Nepriatelia sú správne zvrátení, ale ani spojenci nemusia byť žiadni svätci. Sorrow je jasný predchodca agenta 007, čo sa podpisuje aj na jeho charaktere. Rumbledale naopak preboril stereotypy. Mechanik nie je žiadny nevzdelanec, naopak, má nesmierne znalosti z oborov potrebných pre jeho povolanie. Až na to, že školu síce vychodenú má, ale titul z nej nedostal! Pretože človek bez titulu nemusí byť žiadny hlupák. Obrovským plusom je fakt, že o postavy sa budete zaujímať, nebudú vám ľahostajné. A až do poslednej chvíle si nebudete istí, ako ich osudy skončia!

Zakiaľ čo vzducholoď manévrovala, Sorrow zmizol v podpalubí. Vyšiel, až keď bolo vzdušné plavidlo od ostrova sotva na pol míle. Členovia posádky, kapitán, Bert aj chlapec doslova onemeli od úžasu. Špión sa objavil na palube v čiernom odeve, doplnenom čiernou pletenou čiapkou, rukavicami a okuliarmi s tmavo tónovanými sklami. Navyše mu tvár zakrývala čierna polomaska a pokožku tváre mal potretú čiernou masťou.

Jediná vec, čo mi nesadla na sto percent, je vyjadrovanie nepriateľov. Občasne mi prišlo také knižné, príliš spisovné možno, ale toto vnímanie je veľmi subjektívna vec. Hlavný nepriateľ je zo šľachtického rodu, takže nejaký slovník nižšej triedy u neho pochopiteľne nikto neočakáva. Nechám posúdiť na vás.

Ďalšiu knihu, prosím

Tretia kniha z Norrovho sveta je znovu vydareným čítaním. Zhltnete ju takmer na posedenie, zábava je zaručená. Perfektne vyvážené prvky steampunku, akcie, dobrodružného cestopisu a bondovky ulahodia každému fanúšikovi dobrého sci-fi a fantastiky. Kniha je pretkaná aj ilustráciami a obálka je každou ďalšou knihou z Norrovho univerza snáď lepšia a lepšia.

Hodnocení: 9/10

Vydal: Enribook, 2022
Jazyk: slovenský