Srdcervoucí završení Gusovy cesty postapokalyptickou Amerikou

Chlapce s parohy a jeho přátele jsme na konci druhé knihy opustili v přehradě, která byla původně osídlena vědci z projektu Evergreen. Ta je nyní obývaná Walterem Fishem, milým pánem, který vzal Guse, Wendy, Lucy, Becky a Bobbyho i Johnnyho pod ochranná křídla.

Vždyť venku řádí nejen šílený Abbot, který prahne po Gusově hlavě, ale také zabiják Haggarty a jeho banda. Jediný, kdo má s Fishem problém, je nedůvěřivý Jepperd. A jak se záhy ukáže, nebyla jeho nedůvěra neoprávněná. Ale nepředbíhejme událostem.

Třetí knihu otvírá Jeff Lemire nejen s jiným kreslířem (tím je Matt Kindt), ale především třídílným příběhem Preparátor, který je deníkovým záznamem Jamese Thackera, jenž se vydal na lodi Aberdeen hledat svého švagra. Ten totiž zmizel s celou misionářskou výpravou kdesi v divočině severní Aljašky. Na první pohled s Gusem nesouvisející příběh záhy ukáže, že je základním pilířem zvířecí apokalypsy a zrodu hybridů. Je dobré si ho zapamatovat, protože ve finále bude mít deník Jamese Thackera nemalý vliv na závěrečné prozření doktora Sigha, ale tam jsme ještě ani zdaleka nedošli.

Nejdřív se spolu s Gusem musíme vrátit do přehrady a jejího nejbližšího okolí v kapitole Nepřirozené habitaty. Jak si možná pamatujete z druhého dílu, Jepperd po neshodách s Lucy a jejich hostitelem Fishem opustil bývalou základnu Evergreen a zastihneme ho uprostřed zasněženého lesa, kam se za ním vypravili Gus doprovázený doktorem Sighem. Oba totiž vědí, že pokud chtějí zjistit, kdo byli Gusovi rodiče a jestli je chlapec s parožím prvotním zdrojem nákazy, musí pokračovat na Aljašku do Anchor Bay. Jenže Gus se bez Jepperda nehodlá vydat nikam. Nepřirozené habitaty se nevěnují jen usmíření chlapce a vazouna, ale především vyřešení problémů s panem Fishem, který nemá daleko k tomu nejlepšímu, co bylo kdy o psychopatech napsáno. Kapitoly nabité akcí a emocemi se po výtvarné stránce chopil opět Jeff Lemire.

Stejně jako v předchozím díle se i zde musí čtenář potýkat s částí příběhu, kde jsou panely na stránce rozložené na šířku nikoliv na výšku. Na rozdíl od předešlé knihy, v níž stejně výtvarně řešená kapitola děj nikam neposouvala, Dobrodružství vazouna a chlapce pokračuje příběh nejen posouvá mílovými kroky dále, ale zároveň je pěkným oslím můstkem k doktoru Sighovi (který nakonec na Aljašku vyrazil sám) a především k Abbotovi.

Abbotovu životu je věnována Balada o Johnnym a Abbotovi, kterou nakreslil Nate Powell. A aby se konečně mohl Gusův příběh propojit s první kapitolou, dostáváme se v kapitole Singhovy záznamy Část 3: Aljaška s výše jmenovaným lékařem do Anchor Bay, kde to kdysi všechno začalo.

Tam také záhy v kapitole Divoká zvěř přijíždí Jepperd, Gus a jejich přátelé, aby v divokém, akcí a emocemi nabitém střetnutí propojili všechny nitky tohoto emotivního, krásného a zároveň neskutečně drsného příběhu.

Trošku problematická je však poslední kapitola Sweet Tooth Home sweet home, která sice ve stručnosti v retrospektivním vyprávění líčí další Gusovu životní pouť, nicméně může působit jako zbytečný apendix, který Jeff Lemire napsal jen pro svůj pocit z dokonale završeného díla.

Ovšem ani poté, co knihu dočtete a budete si utírat kapesníkem uslzené oči, byste ji neměli hned zaklapnout a vrazit do knihovničky. Její součástí je totiž kromě skicáře a galerie alternativních obálek obsáhlý rozhovor spolutvůrce seriálů Ztraceni a Pozůstalí Damona Lindelofa s Jeffem Lemirem. V něm se čtenáři dozvědí spoustu zajímavých informací o vzniku celé série a také o dílčích problémech, s kterými se autor potýkal. V tomto nebývale upřímném rozhovoru Jeff Lemire také vypráví o svých inspiračních zdrojích a vysvětluje některá rozhodnutí, jež během psaní učinil a která měla na finální podobu komiksu velký vliv.

Třetí kniha je po výtvarné stránce stejně pestrá jako předchozí díl. Zároveň je díky skvěle vystavěnému dějovému oblouku nejen bezvadným dobrodružným příběhem, ale také lidskostí prodchnutým, okouzlujícím vyprávěním, které chytí za srdce. Je dobře, že se nakladatelství CREW rozhodlo přinést českým čtenářům právě tento Lemirův opus magnum.

Vydala: CREW, 2022
Ilustrace/foto: Jeff Lemire
Autor obálky: Jeff Lemire