Genevieve Gornichec: Srdce čarodějky

Srdce čarodějky je příběhem Angrbody, manželky Lokiho, čarodějky a ledové obryně, která svou samotnou existencí na sebe přivolala hněv severských bohů.

Vyprávění o této verzi Angrbody začíná její vlastní smrtí. Předtím si říkala Gullveig a byla známá schopností seidu, vidění do budoucnosti. Pobývala mezi bohy, ale nakonec odmítla Ódinovi prozradit vše, co po ní chtěl. Za trest ji třikrát upálili, jenže ona nikdy nezemřela a nakonec uprchla do vyhnanství a za sebou nechala jen svoje srdce. Úkryt našla v odlehlém, pustém lese, co nejdál od všeho a všech. Příliš si toho z minulosti nepamatovala, dala si proto nové jméno „zvěstovatelka žalu“ a pomalu začala uvažovat, co si počne dál. A právě tehdy za ní přichází neznámý muž a nabízí jí její ztracené srdce zpět. Oním cizincem není nikdo jiný než Loki a přes počáteční nedůvěru se jejich vztah rychle promění v hlubokou lásku s nedozírnými následky.

Angrboda postupně porodí tři legendární a neobvyklé děti, budoucí vládkyni podsvětí Hel, obrovského vlka Fenrira a hada Jörmunganda, který je schopný obtočit celý svět. Každý z této trojice je předurčen sehrát strašlivou roli při apokalyptickém Ragnaröku. Jenže prozatím jsou to jenom děti a pro Angrbodu znamenají všechno. Rozhodne se je proto vychovávat sama, co nejlépe skrytá před okolím a zejména před zrakem Ódina. Jenže její štěstí netrvá dlouho a ona začne mít děsivé sny a vize o budoucnosti. S pomocí lovkyně Skadi, se kterou ji postupně spojuje stále pevnější přátelství, se rozhodne krutému osudu postavit, ale má vůbec šanci?

Převyprávění starých mytických příběhů z pohledu ženských postav patří k jednomu z trendů posledních let. Řada autorek se v této souvislosti zaměřila zejména na známé hrdinky z řeckých bájí (za zmínku stojí například Kirke od Madeline Miller nebo Ariadna od Jennifer Saint), Genevieve Gornichec se však rozhodla jít jinou cestou a zvolila si poměrně nevýznamnou postavu ze severských legend, o které toho ve skutečnosti z dochovaných zdrojů příliš nevíme. Získala tím mnohem větší prostor pro invenci a z velké části ho dokázala skutečně dobře využít. Do postavy Angrdoby se jí povedlo nenásilně vtělit hned několik dalších mytických čarodějek (Gullveig, Hyrrokin) a vytvořit kolem ní srozumitelný a logický narativ, který bez problémů vydal na celou knihu.

Severské mýty poměrně dobře znám, proto oceňuju jejich přirozené zapracování do děje. O velkém množství z nich slyšíme sice jen zprostředkovaně skrz vyprávění Lokiho nebo Skadi, ale to byl právě způsob, jakým se tyto příběhy kdysi šířily, a autorka si tento styl zřejmě vybrala zcela záměrně. Srdce čarodějky napsala přístupným a moderním jazykem, proto příběhu nebudou mít problém porozumět ani čtenáři, kteří toho o severské mytologii příliš nevědí. K největším lákadlům tady, podobně jako je tomu i u ostatních zmíněných převyprávění, patří její feministický rozměr. Autorka se snaží dostat do centra pozornosti ženskou postavu, dosud vždy odsunovanou na okraj, a ukázat, že za ní mohlo stát mnohem víc, než čím byla nakonec známá.

Důležitým motivem románu je láska mezi Angrbodou a Lokim a narození jejich tří dětí, ale skutečně klíčový je zde její život a její pocity. Líbilo se mi rovněž větší zapojení ostatních ženských postav do děje. Angrbodina přítelkyně Skadi, ale i Gerd, Sigyn nebo Freya dostávají mnohem větší prostor, než je tomu v klasických převyprávěních mýtů obvyklé. Autorce se povedlo vykreslit výborně i Lokiho ve všech jeho různorodých podobách a ukázat Ódina jako skutečně hrozivého protivníka. Mírně zklamaná jsem pak byla především z toho, že Genevieve Gornichec mohla jít u vykreslení Angrbody víc do hloubky a udělat z ní někoho mnohem zajímavějšího. Nakonec zůstala definovaná především svou oddaností k dětem a nedozvěděli jsme se prakticky nic o její povaze a myšlenkách.

Přes drobnou výtku jsem přesvědčená o tom, že je Srdce čarodějky výborným debutem. Má trochu pomalejší tempo, vše ovšem vynahrazuje výraznými tématy lásky, přátelství a mateřství. Angrboda je silná hrdinka, která musí překonat spoustu překážek, vyrovnat se s těžkou ztrátou a nevyhnutelností osudu. Závěr knihy je potom i z tohoto důvodu naplněn skutečně hlubokými emocemi. Doporučuji.

Originální název: The Witch’s Heart
Vydal: Laser, 2022
Překlad: Anna Křivánková