Smithova novosvětská zombie symfonie

Gavin G. Smith vystudoval filmovou scenáristiku a mediavelistiku, věnuje se však psaní akčních SF románů. Ať už se Smithovy příběhy odehrávají ve vzdálené budoucnosti, nebo kdekoli jinde, jsou to temné, válkou stižené světy, ve kterých bojují buď váleční veteráni, nebo ostří hoši a dívky ze speciálních komand. Nejinak je tomu v jeho románu Spec Ops Z.

Nakladatelství Planeta9 je zaměřené na vydávání současné moderní sci-fi (Tchaikovsky, Hamilton ad.), ačkoli v jeho portfoliu najdeme i taková díla světové fantastiky, jako je například Malazská kniha padlých. Román Spec Ops Z koupili náhodou, měli zájem o autorovu space operu. Problém byl (a ještě pořád je) s agenturou, která zprostředkovává prodej práv. Ale naskytla se možnost koupit právě tyhle zombíky, líbili se jim, a tak do toho šli.

Afghánské largo

Kapitán Vadim Skorlenskij je velitelem malého komanda Specnaz. Abychom lépe pochopili, s kým máme tu čest, zúčastníme se s ním a jeho týmem operace, při níž v Afgánistánu pátrají po americkém žoldákovi placeném CIA. Vadim je válečný veterán, jenž začal sbírat první bojové zkušenosti už v dětství při bitvě o Stalingrad.

Jeho zástupkyně má přezdívku Fräulein. Tahle bývalá východoněmecká vzpěračka by člověku rozdrtila hlavu mezi stehny, Gulag je pro změnu kriminálník, jehož nejoblíbenější zbraní je garota spletená ze strun od piána, a tak bychom přes čečenského, islám vyznávajícího ostřelovače Lebku mohli pokračovat dál. Jak vidno, ani jeden z členů Vadimova komanda není úplně normální, teď navíc mají všichni problém s agilním poručíkem KGB, který jim nedovolil pohřbít jejich čerstvě zesnulého kamaráda. Jenže tohle je jen taková předehra, protože zatímco Vadim a jeho parta v Afghánistánu totálně nasrali poručíka KGB, v jejich domovině došlo k státnímu převratu.

Newyorské molto vivace

Konečně se dostávám k tomu, proč je v názvu knihy to Z. Jak už jsem psal v předchozím odstavci, v Sovětském svazu došlo v listopadu 1987 k státnímu převratu a nové vedení státu se rozhodlo zaútočit na USA. Údernou pěstí sovětského lidu se nejspíše za trest stávají Vadim a jeho parta. Součástí tajné operace, která smrdí průšvihem (Proč jim nedali pořádné zdravotní vybavení, vysílačky a neprůstřelné vesty?), je vylodění na pláži nedaleko New Yorku, navázání kontaktu se spojkou a vyzvednutí balíčku ze skříňky na nádraží Grand Central. Takže žádné ničení jaderných zbraní, pro které jsou tyto speciální jednotky vycvičeny, se nekoná.

Žádní partyzáni – teroristé, říkal si. Ještě nebylo zřejmé, co udělali – co udělal, ale ať už to byli nepřátelé, nebo ne, byl si jistý, že se na těch lidech dopustil osudového válečného zločinu. (str. 72)

Samozřejmě nejlepší, jak se zbavit nepřítele, je ochromit jeho infrastrukturu, vládu a vůbec chod a život v jeho městech. Proto se někdo v novém vedení ruské armády rozhodl odpálit v centru New Yorku biologickou bombu obsahující virus měnící lidi v zombie. Vadim a jeho komando mají smůlu, že se (logicky) ocitli v epicentru, takže i z některých z nich se staly chodící mrtvoly. Jenže na rozdíl od těch milionů nešťastníků proměněných v nemyslící zombie se z Vadima, Gulaga, Lebky, Fräulein a Mongola staly myslící mrtvoly nadané svobodnou vůlí.

„Jsme zrůdy.“ Fräulein se zhroutila na už ne tak bílou pohovku. „To jsme byli vždycky,“ odvětila mu. „Mu-musíš nás vést… Máme nevyřízené účty.“ (str. 100)

Od této chvíle se stává ze Zvláštní operace Z survival trip a zároveň cesta za pomstou. Cesta lemovaná nejen stovkami zastřelených či jinak zabitých lidí, ale především provázená desítkami morálních dilemat, jež musí velitel téhle malé jednotky, ale i všichni její členové řešit. Ať už jde o vyrovnání se s tím, co odpálením bomby způsobili, nebo o jednání s přeživšími Američany, vždy jde o těžká rozhodnutí. A to nemluvím o tom, jak těžké muselo být pro mrtvé členy komanda ovládnout ten základní pud všech zombií – vrhnout se na své živé kamarády. Tady se lámou charaktery a posouvají hranice lidskosti.

Po zešikmené přední části transportéru šplhala další zombie, Vadim jí vložil brokovnici do úst a stiskl spoušť. Bezhlavá mrtvola se sesunula dolů pod pásy. Záblesk Gulagovy brokovnice za ním znovu ozářil noc. (str. 122)

Ale nejen moralními dilematy je živ člen jednotky Specnaz, zvláště když se po něm sápou hordy zombií. Takže si čtenáři užijí krve, střelby, násilí a brutální řežby, jak se na správnou military zombie apokalypsu sluší. A to nejen ve městě, ale také na moři, protože i tam cesta za pomstou Smithovy hrdiny zavede. Je to hodně silný příběh, a to i navzdory otevřenému konci a překladu, v němž je kostrbatých slovních spojení bohužel víc, než by se slušelo (včetně střídání rodu u slova zombie). Například „v obchodě kempinkovém“ je jedno z těch roztomilejších.

Allegro con fuoco – Válka. Válka se nikdy nemění.

České vydání knihy zdobí obálka Michala Suchánka. Když jsem o ní mluvil s Veronikou Marhounovou z Planety9, uvědomil jsem si, jak moc důležitou knihou Zvláštní operace Z je, a to především v dnešní době. „V březnu 2021 to vážně nebyl nijak kontroverzní titul. Ani název. Původní obálka respektuje ono písmeno Z v názvu, ale celkové vyznění je jiné, připomíná spíše boje na Blízkém východě, nebo v nějaké pouštní krajině. Název jsme chtěli zachovat a na nové obálce jsme se dohodli s Michalem Suchánkem. Máme ho rádi jako kreslíře i jako člověka a přišel mi jako ideální. Nápad se mu líbil a zadání bylo – nakresli tam velké Z a zombíka se samopalem. Ve chvíli, kdy už byla obálka nakreslená, zaplacená a zpracovaná, začala válka. Docela dlouho jsme váhali, co s tím vším budeme dělat. Nakonec jsme se po poradě se všemi zúčastněnými rozhodli, že to prostě nebudeme řešit. Že nějaký idiotský nápad pitomých Rusáků nebude ovlivňovat nic z toho, co děláme. Že prostě je tam Z jako zombíci, jak to vždycky bylo.“

Pokud budete čekat literární variantu filmového Úsvitu mrtvých nebo Zombielandu, budete asi trošku překvapeni, protože Zvláštní operace Z je vlastně hodně silným protiválečným příběhem. A já jen tiše doufám, že ne prorockým.

War. War never changes.
The Romans waged war to gather slaves and wealth.
Spain built an empire from its lust for gold and territory.