Čas růže – láska, smrt a záhady v renesanční Neapoli

V nakladatelství Straky na vrbě vyšel Čas růže, nový příběh milovnice koní, vypravěčky poetických příběhů z dávných dob a držitelky prestižního ocenění European Science Fiction Society Chrysalis Awards Věry Mertlíkové.

Na úvod historická vsuvka

Kampánie a Neapol obzvlášť to za dobu své existence neměly moc jednoduché. Vládu si nad tímto sice krásným, ale chudým koncem Itálie předávali různí panovníci jako na běžícím pásu. Ale ať už byla Neapol byzantskou provincií, součástí Království sicilského, vládli v ní Normané či němečtí Štaufové, vždy to byli ti nejchudší, kdo trpěli nejvíce. Veškeré utrpení vyvrcholilo za vlády Araganoců, ti se v městě nad zálivem La baia di Napoli chovali zhruba stejně jako Braniboři v Čechách. Právě do tohoto období se datuje vznik společenství zvaných Famílie. V podstatě šlo o měšťanské či dokonce šlechtické rodiny, které se v městských státech snažily hájit zájmy místních obyvatel. Nadneseně se dá říct, že šlo o prapředky dnešní sicilské mafie.

Uvidíme Neapol a pokusíme se zůstat na živu. (str. 126)

Neapol 1480. Před deseti lety někdo vyvraždil rodinu Angello, pravý vrah však nebyl nikdy dopaden. Dnes se začal odvíjet příběh lidí, kteří snad vyřeší dávnou záhadu, získají lásku nebo alespoň přežijí. Co mají společného novicka Klára, která se chodí denně modlit k hrobu šlechtice jménem Cavalieri, chovatel nejlepších koní v Kampánii don Marcelli, hlava Neapolské familie signor Bellico a jeho nejlepší zabiják Nero? Jak vše souvisí s jedním z nejkrásnějších obrazů Sandra Botticelliho? To se snaží zjistit horkokrevný Vittore, blázínek a veršotepec Zanni a irský rváč s dobrým srdcem Lowrie. Tito tři zlodějíčci se totiž přimotali k případu, který je temnější než Peklo Dante Alighieriho.

Renesanční fantaskní román

Příběh se odehrává v Neapoli v době renesance, je dobrodružnější než Cyrano z Bergeracu a poetičtější než Romeo a Julie. Stylem vyprávění se těmto světovým dílům podobá jako vejce vejci. Dlouhé vnitřní monology hrdinů se proplétají dějem jako červená nit, láska zvláště pro mladého Vittoreho je nejvyšší metou a spiknutí, soubojů a dávných tajemství je v tomhle příběhu více než mrtvých Monteků na večírku Kapuletů. Zkrátka správný historicko-dobrodružný román vyprávěný krásně malebným a poetickým jazykem. Ostatně ten, kdo četl autorčiny knihy Hříbě ze zlata nebo Rok ztraceného hřebce, ví, co může od této knihy očekávat.

Lidé jsou lidé. Nestvůry jsou nestvůry. Avšak někdy je těžké odlišit jedny od druhých. (str. 127)

Aby mohl být román označen za fantaskní, měly by se v něm vyskytovat fantastická zvířata, příšery nebo kouzla. Tady autorka popustila uzdu oři své fantasie, a tak se její hrdinové setkají a utkají s ghúlem či vodníkem, potkají kočku, která prochází mezi světy, a zažijí mysteria, nad kterými zůstává rozum stát. A stejně jako se Věra Mertlíková neštítí být poetická, nebojí se být na těch správných místech ani drsná. A tak se o hrdiny bojíte až do té poslední z bezmála pěti set stran.

Nad hřbitovem bylo ticho a pusto. Jen vysoko na nebi kroužil krkavec. Jsou to chytří ptáci. Když se strhne řež, nebývá o chutné sousto nouze. A tady to vypadalo slibně. (str. 314)

Ozdoba každé knihovny

Čas růže pohladí tedy nejen romantické duše, ale i milovníky spletitých dobrodružství z dávných časů. Ale rozplývám-li se tady nad krásným příběhem vyprávěným malebným jazykem, musím se zmínit také o renesančním kabátku, v němž je oděn. Jestli je nakladatelství Straky na vrbě něčím pověstné, jsou to především krásně vypravené knihy s dokonalou grafikou. Přesně do téhle skupiny patří i tato kniha. Když je ilustrátor perfekcionista, dostane od nakladatele dost času na práci a zamiluje se do příběhu, k němuž má dodat ilustrace, může dojít k něčemu takřka zázračnému. Kniha se pak stane nejen přítelem, ale i ozdobou každé knihovny. Troufám si říct, že díky výjimečné konstelaci všech výše zmíněných bodů se z Času růže stal přesně takový klenot.

Jana Maffet Šouflová totiž knihu obohatila krásně rozkošatělými renesančně laděnými ilustracemi, ornamenty ve tvaru růží, které od sebe oddělují jednotlivé scény dramatu, a hlavičkami v úvodu kapitol, které pěkně reflektují postupné potemnění příběhu. Ovšem perlou v tomto modromodrém, oku lahodícím náhrdelníku je nádherný snímatelný přebal s trnovou korunou a dokonale vymazlený obrázek na deskách, předsádkách a hřbetu knihy. Čas růže se díky Janě Maffet Šouflové a péči Michaela Bronce stal nejkrásněji vypravenou knihou letošního podzimu.

Vydaly: Straky na vrbě; 2022
Obálka: Jana Šouflová
Vazba: vázaná s přebalem