Victoria Aveyardová: Uchvatitelé říší

Autorka série o Rudé královně Victorie Aveyardová začíná novou a (doslova) epickou fantasy sérii.

Dlouho ztracená a uzavřená magická vřetena do jiných říší byla rozpárána s cílem zničit svět Allward a nastolit chaos. Záchranná výprava padla, a tak se přeživší Domacridhan vydá hledat posledního potomka prastarého rodu, který má moc vřetena uzavřít a postavit se tak nepříteli. Logickou, avšak nelehkou volbu zachránit svět učiní Coryane a ještě několik dalších a při svém putování musí překonat nejednu překážku a nebezpečí.

Román v sobě ukrývá velmi rozsáhlý a propracovaný svět Allward složený z několika království, oblastí a elderských enkláv. Dobově je příběh zasazen spíše do středověku, čemuž odpovídá absence modernějších vymožeností. V říši se mluví mnoha jazyky a některé z nich se objeví i v příběhu. Než si čtenář zvykne a naučí se všechna nevšední jména a názvy v textu, je celkem zábava ujasňovat si putování postav na krásně vyvedené mapce. V Allwardu žijí normální smrtelníci a pak elderové (též jako véderové), což jsou v podstatě nesmrtelné bytosti, které pocházejí z říše Glorian a ve Wardu zůstali po uzavření vřeten. Mají nadpřirozený sluch, sílu, nepotřebují tolik jíst a spát a moc nepociťují emoce. Autorka představuje některá konkrétní božstva ve Wardu a s nimi spojené náboženství, avšak nikoliv ucelený systém.

Čtenář sleduje osud několika postav – pospolu zůstávají zbrojnoš Andry, elder Domacridhan, vražedkyně Sorasa, dcera pirátky Coryane – a tak trochu osamocenou princeznu Eridu. Victoria Aveyardová se snaží dát stejnou míru prostoru všem důležitým postavám, každopádně spolu držící skupina hrdinů má poměrově větší úsek, na druhou stranu je jejich linka více obsáhlejší a podrobnější než Eridinina. Všechny postavy působí věrohodně, jsou různorodé a osobité. Dále se mi líbí dynamika vytvořená mezi skupinou hrdinů, kdy se postavy postupně sbližují, aniž by se měnil jejich charakter. Nepřítel, který chce zničit Ward, je po celou knihu zahalen tajemstvím. Čtenář ví, kdo pro něj pracuje a že je z jiné říše, ovšem kdo přesně Čas Osudu čili Asunder je, zůstává záhadou.

Uchvatitelé říší v sobě mísí young adult a epickou fantasy. Hlavní dějová linka se zatím zdá celkem přímočará a jednoduššího rázu, ale v druhém díle to může být jinak. Jednak kvůli některým postranním dějovým odbočkám, jednak díky tomu, jak se linka rozvíjela a jak dopadla. Čtenář zažije pár zvratů, menších či větších, více očekávaných či nikoliv, avšak na důležité dějové převraty a rozvraty je v příběhu ještě brzy. Uchvatitelé říší jsou totiž jen jednou zastávkou v celkové dějové linii, a ačkoliv má román dost stran, tolik se tam toho neděje – respektive tam není moc důležitých milníků, které by příběh posunovaly. Druhá kniha snad bude více akčnější, ale to teprve uvidíme.

Autorka vypráví román ve třetí osobě ze střídajících se pohledů několika hlavních postav. I přes svou obsáhlost mají Uchvatitelé říší docela vyrovnaný poměr popisného textu a dialogů. Příběh má pomalejší tempo, díky dostatku zajímavostí a rozličnému prostředí se však nevleče, sem tam se objeví i živější scéna, nicméně to nemusí každého čtenáře plně uspokojit. Napětí buduje Victoria Aveyardová plynule a se střední intenzitou. Delší souvětí jsou srozumitelná, a tak jediným zaznamenatelným smítkem jsou někdy nadbytečné uvozovky.

Román Uchvatitelé říší bych doporučila čtenářům začínajícím s žánrem epická fantasy, ale třeba i těm, kteří nebyli úplně nadšení ze série Rudá královna a chtějí zjistit, jak si autorka vede v jiném subžánru.

Vydalo: CooBoo, 2022
Překlad: Alžběta Kalinová
Počet stran: 440