Rytíř svede hrdinský souboj s neskonale silnějším zlem

Má hrdina s bezelstně čistou dětskou duší, vhozený do přední linie souboje s prastarým neznámým zlem sebemenší naději a může vůbec z tohoto klání vzejít jako vítěz?

Jiřík je malý chlapec vyrůstající na samotě jen s rodiči a dvojicí zuřivých dobrmanů. Jako osmileté dítě nemá zrovna šťastný život a ani prostředí, ve kterém vyrůstá, se nedá nazvat zdravým domovem. No a s rodiči to také není tak úplně v pořádku. Při oslavě osmých narozenin má dojít v jeho dosavadním životě k fatálnímu zvratu, v němž si ústřední roli zahraje jediná Jiříkova kamarádka, která je navíc duchem dívenky Františky žijící na zapovězené půdě, kam ji chlapec tajně chodí navštěvovat. Dívka jej současně pověří nelehkým úkolem, o jehož úspěchu se dá dost reálně pochybovat.

Spisovatele Miroslava Pecha již není českému čtenáři potřeba nijak víc představovat. Ve svých knihách dostatečně dokázal, že vyprávění příběhů je pro něj naprostou přirozeností, a to v různých žánrových kombinacích. Jeho nejnovější román Rytíř vydaný u Golden Dog je směsicí hororu a dark fantasy se špetkou krimi a sociálního dramatu.

Autor v mistrně napsané temné pohádce pro dospělé vykreslil odvěký souboj dobra se zlem, navíc s velice netradičním hrdinou. Tím je osmiletý chlapec s čistou duší uvězněnou v dospělém těle a s úkolem, na který kvůli své bezelstnosti sám rozhodně stačit nemůže, neboť nestojí jen proti pradávnému zlu, jež má za úkol zničit, čímž by změnil nejen minulost ducha dívenky, nýbrž i svou vlastní budoucnost. Navíc musí čelit zlu současného světa, o kterém nemá žádné znalosti, a tím pádem proti němu nemá vypěstované ani obranné mechanismy. Naštěstí si dobro vždy dokáže najít spojence, ať jsou sebenepravděpodobnější.

Čtenář je vtažen do příběhu prakticky okamžitě. Již od první stránky je mu naprosto jasné, že ve vyprávěném příběhu je něco špatně, velmi špatně! Miroslavu Pechovi se podaří udržet čtenářovu pozornost od začátku až do jeho samotného konce. Postavy jsou vykresleny velice živě, z těch dobrých je to dobro jejich srdcí cítit přímo ve vzduchu. A ty zlé? Jednak je jich v příběhu nepoměrně více, jednak jsou opravdu nechutné, bestiálně sadistické a naprosto životně uvěřitelné. A to i mezi běžnými lidmi, kteří hrdinovi zkříží a znesnadní jeho pouť k nalezení těch skutečně hororově zlých, které má zničit.

Na skvěle vybroušených dialozích autor poukazuje na to, že dobro někdy dokáže mluvit zle a nedůvěřivě, zatímco zlo oproti tomu sladce a podbízivě. Román Rytíř rozhodně stojí za pozornost každého čtenáře, který má rád mistrně vybroušený a vyvážený příběh. Pravda, mohl by být rozhodně delší.

Vydal: Golden Dog, 2022
Obálka: Dawid Boldys
Sazba a grafická úprava: Michal Březina