Rick Riordan: Dcera hlubin

Americký autor Rick Riordan se v románu Dcera hlubin vydal do úplně jiných vod než těch mytologických a inspiroval se příběhy Julese Verna.

Blíží se patnácté narozeniny Any Dakkarové, ale víc než na ně se připravuje na závěrečné ročníkové zkoušky na soukromé námořní Hardingově-Pencroftově akademii. Ráno si občas chodí tajně zaplavat do laguny s delfínem Sokratem a svým starším bratrem Devem. Ten už je na rozdíl od ní v posledním ročníku a oba studiem následují příklad svých tragicky zesnulých rodičů. Ana zrovna s celou svojí třídou míří z akademie na školní loď Varunu, když dojde ke strašlivé tragédii. Brzy se ukáže, že za zkázou stojí síly z Landova institutu, který svoji rivalitu vyzvedl na úplně novou úroveň. Partu dvaceti prváků čeká nejen boj o život, ale i pokus o záchranu světa a odhalení mnoha tajemství.

Ana Dakkarová pochází z Indie, ale společně s bratrem studuje v Jižní Kalifornii výběrovou školu, kde se kromě námořnictví, mořské biologie a dalších zajímavých věd učí i základy boje či špionáže. Ana patří ke koleji Delfín, jejíž studenti luští šifry. Její bratr Dev je v koleji Žralok, jejímiž doménami jsou logistika, zbraňové systémy a velení. Do stejné koleje, ale v jejím ročníku, chodí i Gemini Twain, černý mormon z Utahu. Naopak její dvě nejlepší kamarádky Ester a Nelinha studují v kolejích Kosatka a Hlavonožec. Ještě v přípravce všichni museli pečlivě nastudovat proslulé romány Julese Verna Dvacet tisíc mil pod mořem a Tajuplný ostrov. Protože jednou možná budou patřit k vědcům, kteří dokážou věci z knih sestrojit nebo je budou ve svých kariérách obsluhovat. A možná k tomu dojde dřív, než čekají.

Rick Riordan proslul pentalogií o řeckém polobohu Percy Jacksonovi, ale od té doby ve svých knihách zavítal i do egyptské, římské či severské mytologie. Pro Dceru hlubin se inspiroval romány Julese Verna a postavou slavného kapitána Nema, který se svojí ponorkou Nautilus brázdil širé oceánské hlubiny.

Stejně jako v autorových předchozích knihách jsou hlavními hrdiny teenageři, kteří zachraňují svět, což může některým starším čtenářům vadit, ale Riordanovy knihy jsou hlavně dobrodružným čtením pro mládež. Stačí na tohle přistoupit a nechat se unést na báječné dobrodružství do širého oceánu. V souladu se zápletkou příběhu i moderními multikulturními trendy je třída prváků velmi různorodá. Navíc doplněná o vedlejší, ale důležité postavy psa, delfína a orangutana.

Celých tři sta stran příběh velmi sviští. Sotva autor představí postavy, napne plachty ve větru a příběh vyrazí jako o závod. Cestou dojde k odhalování tajemství, nečekaným zvratům a humorným chvílím. To všechno správné dobrodružství potřebuje. Hlavní zápletka Dcery hlubin je uzavřená, ale zároveň si Rick Riordan nechal tak trochu otevřený prostor pro možné pokračování.

Vydal: Fragment, 2022
Překlad: Dana Chodilová
Počet stran: 320