Ondřej Neff: Hu! Povídky Dědka Čucháka

Občas nemusíte mít dlouhý proslov, abyste vyjádřili něco důležitého. Dokonce ani nemusíte říct celou větu. Někdy stačí jedno jediné slovo. Třeba takové „Hu!“, které říká Dědek Čuchák, když vás chce před něčím varovat.

Vloni vydalo nakladatelství Mystery Press román Ultimus s hlavními hrdiny Kubou Nedomým a jeho věrným společníkem kyborgem Dědkem Čuchákem. Tihle dva provázejí svého autora Ondřeje Neffa podstatnou část jeho kariéry, a tak vznikla souhrnná sbírka sedmi povídek Hu! z různých období Arkádského cyklu.

Téměř všechny povídky už vyšly dříve, ale jedna novinka se tu nachází, a to Stopy v prachu, které jsou však časově řazené téměř na samý začátek cyklu. V detektivním příběhu má Kuba Nedomý vyřešit vraždu, která se odehrála před padesáti lety.

Barrymorův ponor (původně Lunární potápěč) je o něco humornější povídkou s velice zajímavou zápletkou. Barrymore je vynálezce a tvrdí, že vyvinul způsob, jak se potápět do Měsíčního prachu. Má tam být něco úžasného. Kuba se dokonce s Barrymorem potopí, ale ponor nevyjde úplně dle jejich představ. Problém nastává, když je Barrymore zabit. Nebo není? V každém případě je to jedna z nejlepších povídek sbírky, dobrodružná a plná nadsázky.

V Prázdninách v mezisvětě zas pro změnu přituhne, protože Kubovi Nedomému půjde o život. Dostane se totiž na stopu vývoje umělého organismu. Zde dostává větší prostor i Dědek Čuchák, který je také takovou umělou bytostí.

Uprostřed knihy se nachází povídka Laický pozorovatel, která čtenáře zavede do habitatu Alhambra, kde platí absurdní pravidla a kam se Kubovi rozhodně nechce. Plno policistů, ještě více právnických kanceláří a byrokracie na každém rohu. Přirozená smrt zde prakticky neexistuje. Alhambra má být zábavní centrum, což i je, ale plné klonů. V bláznivém světě předpisů je nakonec sám Kuba tím, který je obviněný ze zabití.

Příjemnou oddechovkou je příběh Kukaččí vejce o stromu zabijákovi, který je zvláštním, neustále rostoucím organismem, co sežere všechno kolem sebe. Patrně nejhumornější povídka celého cyklu.

Posledními povídkami v knize jsou Hlídka 2 a Hlídka 3. Jsou to pomyslná pokračování příběhu A. C. Clarka Hlídka (později rozšířeného do románu 2001: Vesmírná odysea), ve kterém je tajemný monolit. Ondřej Neff navazuje tím, že na Měsíci je podobný objekt nalezen. Ovšem manipulace se záhadným objektem je velmi nebezpečná pro Dědka Čucháka. Třetí díl hlídky se odehrává o desítky let později, kdy je objeven další exemplář tajemného předmětu. Dědek Čuchák tu hraje opět důležitou roli.

Sedm příběhů spojuje zajímavý fakt: mají podobné začátky. Za Kubou Nedomým vždy někdo přijde a nabídne mu zakázku. Ten ji nejprve odmítá, ale nakonec si to vždy rozmyslí. To je možná trochu škoda, protože to působí poněkud ohraně. Naštěstí jsou ale všechny příběhy dále velice odlišné a každý z nich originální. Některé potěší humorem a nadhledem, jiné jsou napínavější a nabídnou nejen akci, ale i detektivní pátrání. Ústřední dvojice se skvěle doplňuje a věřte, že o Dědka Čucháka budete mít často opravdovou starost. Zkrátka vám přiroste k srdci.

Hu! je zábavné čtení, u něhož bude hodně záležet na tom, jak moc vám oba hlavní hrdinové přirostou k srdci. Na nich příběhy zcela stojí. Pokud se vám zalíbí, pak vás čekají skvělá sci-fi dobrodružství, která si budete ještě dlouho pamatovat.

Vydal: Mystery Press, 2022
Ilustrace: Karel Jerie
472 stran / 399 Kč