Jay Kristoff: Říše upíra

Jay Kristoff v Říši upíra vypráví epický fantasy příběh s nádechem hororu, který zasadil do postapokalyptického světa, jemuž vládnou nemrtví.

Gabriel de León, legendární lovec upírů, sedí ve vězeňské cele a čeká na rozsudek smrti z rukou svých nepřátel. Dosáhl toho, čeho chtěl. Podařilo se mu pomstít a zabil Věčného krále, padl ale přitom do rukou nové upíří vládkyni. Neumírající císařovna vlků a lidí si přeje ještě před Gabrielovou popravou zaznamenat celý jeho život. Pěkně od začátku. Úkol připadne markýzi Jeanu-Françoisovi, císařovninu historikovi, kterému se nakonec podaří Gabriela dotlačit k tomu, aby s celou věcí souhlasil. A Gabriel tedy začne upírovi celý komplikovaný a pořádně krvavý příběh vyprávět.

Uplynulo už dlouhých dvacet sedm let od posledního skutečného východu slunce. Když teď Gabriel vzpomíná na minulost, skoro si nepamatuje, že by tomu kdy bylo jinak. Dny jsou skryté v šeru, noci bývají smrtelně nebezpečné a veškeré zbytky lidské civilizace pomalu, ale jistě padají za oběť neúprosným hordám nemrtvých. Gabriel je posledním stříbrosvatým, příslušníkem řádu, jehož členové se zavázali bojovat proti nestvůrám a upírům a bránit církev i císařství až do konce svých dní. Ve vzpomínkách se nejprve vrací do doby svého dětství a dospívání, ke svým rodičům a sestrám a k událostem, které ho dovedly až ke vstupu do řádu. Postupně se ale dostává i ke dnům své slávy a k popisům dramatických bitev, mluví o svých přátelích, ztrátě víry, zakázané lásce i podivném proroctví, jehož vyplnění mělo skoncovat s věčnou nocí. Nikdy přitom ale neprozradí úplně vše.

Jde o poměrně temný a hořkosladký příběh, prostoupený násilím a zmarem. Co se v Gabrielově životě může pokazit, to se pokazí, ale přesto si mě kniha dokázala získat hned po pár stránkách. Má krásně gotickou atmosféru a je zajímavě vystavěná. Nejenže Gabriel zpětně vypráví svůj příběh upírovi, který si ho neodpustí místy přerušovat a komentovat, ale Gabriel navíc nepostupuje pokaždé chronologicky, skáče mezi dvěma časovými rovinami – dobou svého mládí a poměrně nedávnými událostmi, které ho přivedly do zajetí. Jay Kristoff dokázal tohle střídání podat srozumitelně, nenuceně a využít ho k tomu, aby probudil ve čtenáři zvědavost ohledně toho, co mladého a naivního hrdinu donutilo ztratit všechny iluze a proměnit se v tak obrovského cynika.

Říše upíra je výborně napsaná, má rychlé tempo, je plná grandiózních soubojů a není vůbec těžké představit si v duchu do detailu všechny události a místa, o kterých se v románu mluví. Na konci je ještě pro lepší orientaci přiložena podrobná mapa. Co mi na knize ovšem dost vadilo, byl jazyk. Nadávky a rádoby vtipné hlášky na každé stránce. Čtenáři podobný tón od Kristoffa čekají, tady mi ale poprvé přišel až trochu za hranicí vkusu.

Podobně jsem se také nedokázala úplně srovnat s vykreslením některých postav. Připadaly mi zkrátka velice šablonovité. Gabriel až příliš připomíná Geralta z Rivie, dál je tu třeba bard nebo drsná válečnice. Nikdo z nich není o moc víc než zmíněná škatulka a asi o něčem vypovídá, že tím nejzajímavějším hrdinou knihy je Gabrielův mluvící a tak trochu šílený meč Popelka. Snad jsem v tomhle ohledu ale až příliš kritická. Třeba titulní upíři jsou podáni naopak dost zajímavě a představují výborné antagonisty.

Přiznám se, že jsem byla na knihu hodně zvědavá. Mám ráda Jméno větruInterview s upírem, kterými se autor při psaní nechal viditelně inspirovat. Říše upíra ale naštěstí ani jedno z děl nekopíruje a nese se spíš v duchu předchozí Kristoffovy série Nikdynoc.

Říši upíra bych doporučila určitě všem, kdo mají rádi dlouhé příběhy a bohaté fantasy světy, do kterých je možné se naplno ponořit. Kniha má téměř 800 stran, a navíc se jedná pouze o první část plánované trilogie, čeká nás tedy v budoucnu ještě hodně zvratů a překvapení a na to se těším, protože i přes určité výhrady k postavám a tónu vyprávění mě čtení dost bavilo.

Říše upíra má krásnou obálku a uvnitř je navíc ozvláštněná ještě stylovými ilustracemi od Bony Orthwickové. Ne ve všem mi kniha úplně sedla, ale už dlouho tu nebyla žádná skutečně velkolepá a do detailu promyšlená upířina. Jsem ráda, že se to Jay Kristoff rozhodl změnit.

Originální název: Empire of the Vampire
Vydalo: CooBoo, 2022
Překlad: Adéla Michalíková, Kateřina Stupková