VAMPIRE THE MASQUERADE – VENDETA

V Chicagu se něco děje, už dlouho se objevují náznaky, že moc upířího prince slábne. Boj o moc mezi jednotlivými klany už brzo vypukne. Spřádejte intriky, hledejte cesty ve stínech, zajistěte si mocné spojence. Pozvedněte svůj klan a staňte se nejmocnějším rodem v Chicagu.

To vše můžete zažít v nové upírské hře, která je určena pro tři až šest hráčů a na náš stůl ji v češtině přinesla společnost Albi. Boj o moc vám zabere zhruba půl hodiny a je určený pletichařicím upírům od 14 let.

Hra je silně konfliktní, škodící a intrikářská, přesně jak byste si boj o moc v neofeudální struktuře upírského Světa temnoty představovali. Navíc je hra asymetrická, tedy každý klan má jiné karty, musí se hrát jinak a u každého musíte zvolit vhodnou strategii.

Co najdete v krabici

Ve hře je celkem 7 upířích klanů. Každý klan má k dispozici svou desku, klanové karty, které vytvářejí unikátní balíček karet, destičky pro určení pozice na jednotlivých lokacích a žetony stažení či setrvání.

Pro všechny společně jsou zde 4 kruhové desky lokací, karty lidských a upířích spojenců, žetony vlivu, krve a diablerie.  Pro různé varianty hry jsou zde karty relikvií a lokací.

 

Otevřená krabice
Otevřená krabice
Jednotlivé klany
Jednotlivé klany

Jak se to hraje

Na začátku si každý hráč vybere svůj klan. Dostane klanovou desku a 9 klanových karet, žetony setrvání a ústupu, počateční zásobu krve a žetonů vlivu.

Doprostřed stolu položíte jednotlivé lokace, kde se bude soupeřit o vliv, a kolem rozložíte ukazatele jednotlivých hráčů, aby bylo jasné, čí jsou které karty.

Ve hře se snažíte získat co nejvíce bodů vlivu, na konci třetího kola se spočítají.  Ten, kdo jich má nejvíce, se stane novým upířím vládcem Kamarily v Chicagu.

Každé kolo má pět fází. Na začátku je KRMENÍ, ze všech svých obětí i pomocníků získáte krev, kterou můžete následně ve hře použít.

Poté následuje PŘÍPRAVA LOKACE – na každou lokaci vylosujete náhodně jednu kartu spojence, o kterou se na dané lokaci bojuje. Na rozdíl od obětí, které vám přinášejí jen 1 krev a 1 bod, spojenci bývají mnohem zajímavější. Mohou nabízet více bodů či krve, nebo mají schopnosti, které se vám budou ve hře hodit.

SKLADBA KARET. Zde si postupně rozšiřujete balíček karet, které máte v ruce.  Ze svého balíčku si vezmete dvě, jednu si vyberete a druhou dáte dospod (v této hře se už k ní nedostanete).

Karty jednoho z klanů
Karty jednoho z klanů

Nejdůležitější fází je PLÁNOVÁNÍ. Zde postupně hrajete po jedné kartě na libovolnou lokaci. Kartu můžete hrát viditelně a rovnou aplikovat její efekty, nebo hrát lícem dolů jako budoucí překvapení, za což ale musíte platit krví. Dále na každou zahranou kartu můžete dát až 3 kapky krve, čímž zvýšíte její sílu. Během této fáze také můžete vysát některou ze svých obětí nebo spojence, abyste dostali dodatečně další krev do zásoby. Poté co se zahraje určený počet karet (v závislosti na kole hry), se přejde k fází Řešení konfliktu.

ŘEŠENÍ KONFLIKTU probíhá postupně na jednotlivých lokacích a nakonec se vyhodnotí Princovo útočiště. I vyhodnocení konfliktu probíhá v několika krocích. Na začátku se všichni zúčastnění mohou tajně rozhodnout, zda v konfliktu zůstanou, nebo se stáhnou a přemístí své karty na poslední lokaci – Princovo útočiště. Poté se odhalí všechny karty, vyřeší jejich efekty a podle síly jednotlivých klanů určí pořadí na daném bojišti. Vítěz bere kartu služebníka a body vlivu, druhý kartu oběti a body vlivu a třetí pouze body vlivu. Takto se postupně vyhodnotí všechny lokace. Poté si všichni vezmou své karty zpět a začíná nové kolo.

Občas se může v upírovi probudit jeho vrozený démonický dravec, kterému upíři říkají “Šelma”. Šelma je zodpovědná za vyvolání nízkých pudů a umí v něm vyvolat běsnění. Utišit ji umí jen čerstvá krev.

Pokud je hráč donucen ztratit poslední kapku krve, posedne jej běsnění a musí vypít náhodně jednu z karet osob ze své aliance. Zpravidla tím přijdete o body a navíc se můžete dopustit nejodpornějšího upírského zločinu, diablerie. Diablerie znamená vysátí jiného upíra, čímž způsobíte jeho “finální smrt”. Pokud byste vysáli tři upíry, jste okamžitě vyřazeni ze hry. A navíc, pokud se vám podaří rozběsnit některého ze soupeřů, získáte za to další body.

Moje hodnocení

Když se do hry pustíte, vězte, že to není nic přátelského a že si půjdete po krku. Musíte používat intriky, abyste dosáhli toho, co chcete. Hra je hodně konfliktní a to, co se může jevit jako jasně vyhrané, se může v poslední chvíli otočit.

Jako velké plus vnímám herní dobu okolo třiceti minut, protože spoustu věcí hrajete všichni najednou. Hrál jsem hru ve čtyřech i pěti lidech a za mě čím více, tím lépe.

Tím, že se každý klan hraje trochu jinak, je hra pestrá a má podle mě slušnou variabilitu.

Ještě k doporučenému věku. Na krabici je 14+, můj dvanáctiletý syn se hrou neměl žádný problém a dost škodolibě ho bavilo škodit ostatním.

Počet hráčů: : 2 až 6
Doporučený věk : od 14 let
Herní doba : 30 minut
Čeština : v balení hry
Vydavatelé: : Albi

Horrible Guild

Autoři: : Bruno Faidutti, Charlie Cleveland
Originální název :

Vampire the masquerade – Vendeta

Rok vydání : 2020
Orientační cena : 999,-