Tradice šamanů Zeměkruhu projdou těžkou zkouškou

Blizzard Entertaiment není jednou z nejlepších a nejuznávanějších herních společností pro nic za nic. Své fanoušky si hýčká a nabízí jim řadu doprovodných příběhů, jimiž rozšiřuje své pestré světy napříč médii a uměleckými směry. Když se studio rozhodlo přiblížit jednotlivá herní povolání ze světa World of Warcraft, bylo jasné, že oblíbení taurenští šamani musejí být mezi prvními.

Muln Earthfury je nejvyšším šamanem Zeměkruhu. Dříve mocné uskupení ale pomalu ztrácí sílu a vliv, protože duchové jednotlivých elementů přestávají odpovídat na volání a prosby, které k nim šamané vznášejí. Mnoho z nich proto ztrácí víru a snadno podlehne tomu, když k nim přijde mocný tauren Šotoa a pokouší se je přesvědčit, že by neměli elementy o pomoc prosit, ale měli by si ji vynutit.

Taureni jsou zajímavou rasou světa WoW, ale o jejich tradicích a způsobu života se toho zase tolik neví. Svazek s názvem Šaman (originál je již z roku 2010) si vzal za cíl přiblížit taureny čtenářům. Přes veškerou snahu se to ale scenáristovi Paulovi Benjaminovi příliš nedaří. Jistě, po vizuální stránce všechno funguje skvěle a Rocio Zucchiová dokázala na papíře taurenům vdechnout život tak, jak si zasloužili. Nicméně Paul Benjamin si vzal (možná mu bylo přiděleno, kdoví) velké nosné téma, kterým by se daly popsat stohy papíru (a to téma by si je zasloužilo), ale místo hutné dlouhé série napsal jeden krátký komiks. Nestihl tak důkladněji představit hlavní postavy, které působí velice generickým dojmem, a problematiku tradic spíš tak proletěl, než že by se jí věnoval do hloubky.

Místo aby se v knize téma tradic, jejich změn a přizpůsobování probíralo ze všech možných úhlů, jsou čtenáři postaveni jen před dvě ryze černobílé cesty. A argumentace ani pro jednu z nich není kdovíjak přesvědčivá. Taureni zůstávají stále tak trochu neprobádanou rasou, protože způsob jejich života tu není kdovíjak popsán. Komiks se soustředí především na ústřední střet v podobě snah o rozvrácení zkostnatělých tradic, který se nicméně odbude takovou rychlostí, že než se čtenáři stihnou pořádně rozkoukat, jsou na konci knihy. Navíc si nejsem jistá – vzhledem k jedné velmi stručně nadnesené myšlence –, že konečné vyznění komiksu je takové, jaké Paul Benjamin zamýšlel…

Šaman nepřináší to, co od něj nejspíš většina čtenářů očekává. Je to oddechové čtení, hezké na pohled a pojednávající o oblíbené rase, ale zároveň to mohlo být mnohem víc. Takhle je to jen bleskurychlý exkurz do zajímavých vod, který nedokáže plně uspokojit zvědavost čtenářů a jejich hlad po příbězích o taurenech.

Vydala: CREW, 2022
Scénář: Paul Benjamin
Kresba: Rocio Zucchiová