Aleš Pitzmos: Synchronicita

Život je plný náhod. Nebo ne? Vidíte v televizi film, v němž je hlavní hrdinka unesena v černé dodávce, a pak jdete po ulici a vidíte takřka stejnou dodávku? Vyprávíte to partnerovi a ten vám řekne, že takové auto spatřil před týdnem o tři ulice dál? Možná jen náhoda, možná jev zvaný synchronicita.

Agent Grenville má možnost vyslýchat proslulého a tajemného pana Červeného. Ten překvapivě zná agentovo jméno a ví o jeho dceři. Má podivné řeči, ale přesvědčí Grenvilla, aby si poslechl jeho životní příběh. Červeného skutečné jméno je totiž František Niederle.

Vyprávění se přesune do období protektorátu. Niederle je učitel v Lipnici nad Sázavou. Chce tu nalézt klid, což ale trochu kazí fakt, že je původem Němec. Doba je hrozná a i v malém městě napjatá. Jsou tu lidé, kteří nesnáší Němce, stejně jako kolaboranti. Niederle se navíc připlete k děsivému nálezu mrtvého novorozence. Začnou se dít podivné věci a učitel je konfrontován s událostmi, které přesahují jeho chápání.

Synchronicita je hodně temný román. Má v sobě něco z thrilleru, hororu a sci-fi. Zároveň si autor šikovně pohrává s psychologií hlavní postavy. Niederle vidí čím dál častěji divné věci. Jako by se mu rozpadalo vědomí o tom, co je realita, a co ne. Vídá zvláštní bytost a domnívá se, že by se mohlo jednat o slavného Péráka. Vysoký humanoidní tvor se svítícíma očima a křídly se však dá jen těžko identifikovat, protože je spíše jakýmsi fantomem a strašákem, který působí tajemně a zlověstně. Jenže je zlý, nebo dobrý?

Aleš Pitzmos čerpal inspiraci z městských legend celého světa, ve kterých tato bytost pod různými jmény vystupuje. Pokud se zajímáte o záhady, budete se při čtení možná usmívat, protože si vzpomenete na příběhy o tomto tvorovi. Niederle však vidí další věci. Často si sami nebudete jisti, co se právě děje. Jako by stále horšící se Františkův stav přecházel i na vás. Na jednu stranu zde autor šikovně pracuje s psychologií a vytváří cíleně chaos. Na stranu druhou tím občas příběh ztrácí přehlednost a místy i dobře rozjeté tempo. Nemusíte se však bát, že by příběhu spadl řetěz. Na to je autor šikovný a postupně buduje nesmírně tíživou a závažnou atmosféru. Wunderwaffen, to označení nevěstí nic dobrého. Jenže i o ty v příběhu jde. Nacisté nejsou v Lipnici jen tak a pasáže, kde je s nimi Niederle konfrontován, jsou napsány velice působivě.

Hodně motivů, hra s psychologií, stále stoupající napětí a smazávání rozdílu mezi realitou a zvláštními Niederleho stavy – to funguje výborně. Jenže co ta synchronicita? Pokud tento pojem znáte, budete v obraze už vlastně od začátku knihy. Pokud ne, budete více tápat a vysvětlení tohoto jevu najdete až v pozdější fázi románu. Autorovi se však naštěstí povedlo udržet hromadu motivů a zdánlivě slepých stop pohromadě, vysvětlit je a připravit si půdu pro silné finále.

Aleš Pitzmos není žádný zelenáč, ale již dost zkušený autor dobrodružných a sci-fi románů. Pod pseudonymem Alec Palmer napsal sérii Scott and Rogers, pod jeho jménem zase vyšla sérii space oper Vesmírná asociace. Dvojici knih historického ražení (ale stále velice dobrodružných) napsal pod jménem Aleš Pospíchal (série Christopher De Glenville). Synchronicita je Pitzmosovou první knihou vydanou u nakladatelství Carcosa.

Ačkoliv se nejedná o čistokrevný horor, svým zasazením do jednoho z nejtemnějších období našich dějin vyvolává Synchronicita silně znepokojivé pocity. Je to napínavá temná jízda, při které se i zamyslíte nad tím, co ta synchronicita je a zda jste ji sami zažili. Na konci budete odměněni výborně zvládnutým koncem, který je jak třešinka na dortu.

Synchronicita je psaná čtivým, jednoduchým stylem. Aleš Pitzmos zde ukazuje svou vyzrálost a přehled. Román má délku dvě stě padesát stran, což je tak akorát. Přestože se místy nechává autor až příliš unášet Niederleho vidinami, což způsobuje na pár místech nepřehlednost (možná cílenou), je Synchronicita nesmírně silným čtenářským zážitkem. Aleš Pitzmos napsal velice silný román. Možná ho zítra potkám. Jistě by to byla… náhoda.

Vydala: Carcosa, 2022
Obálka: Jiří Arbe Miňovský
264 stran / 299 Kč