Kevin Hearne: Zničený (Kroniky železného druida 7)

Urban fantasy série Kroniky železného druida pomalu spěje ke svému závěru, to ale neznamená, že by si autor Kevin Hearne nepřichystal v novém díle Zničený pro čtenáře pár překvapení.

Atticus O’Sullivan byl po téměř dvě tisíciletí jediným přeživším druidem. Časy se ovšem mění a Attikovi se nejen podařilo svázat se zemí svoji učnici Granuaile, ale v závěru předchozí knihy zjistil, že stále naživu je taky jeho starý učitel, který z něj kdysi druida vychoval. Atticus ho sice dokázal vysvobodit ze zajetí časové smyčky, ale rychle mu začíná být jasné, že tohle byla ta snadnější část. Se svým arcidruidem, který se pro moderní dobu rozhodl používat jméno Owen Kennedy, totiž nikdy neměl právě nejlepší vztahy… A teď je na něm, aby Owena naučil, jak se v současném světě vyznat.

Atticus má starostí víc než dost. Někdo z Tuatha Dé Danann se ho vytrvale snaží zabít a vypadá to, že Loki se co nevidět pokusí rozpoutat Ragnarök. Otázkou zůstává, jestli mu Owen bude ochotný pomoct, nebo svou přítomností vše jenom ještě víc zkomplikuje. Aby toho nebylo málo, Atticus zrovna teď nemůže počítat ani s oporou Granuaile. Ta se vydala do Indie, aby našla svého biologického otce Donala MacTiernana, který při vykopávkách otevřel něco, co neměl, posedl ho démon a začínají kolem něj umírat nevinní lidé. A Granuaile se při pokusu ho zachránit může spolehnout pouze na svůj výcvik, společnost věrné fenky Orlaith a nejisté spojenectví s čarodějkou Lakšou.

Hned na úvod musím ocenit šikovné shrnutí dosavadního děje, které se autor rozhodl zařadit na začátek knížky. Přece jenom Attikova dobrodružství bývají dost komplikovaná a vůbec neuškodí si je osvěžit a připomenout. Zničený se jinak nese v duchu předchozích dílů – Kevin Hearne píše s přehledem a lehkostí, pohrává si s prvky z několika mytologií a všechno to prokládá svým typickým humorem. V čem se kniha liší od těch minulých, je její poměrně vážné a nekompromisní vyznění. Jde o sedmý díl z devíti, věci pomalu spějí k nevyhnutelnému velkému střetu a s hrdiny se přestává jednat v rukavičkách.

Hlavní změna ovšem spočívá v samotné struktuře knihy, která je na rozdíl od přechozích dílů vyprávěna hned ze tří různých úhlů pohledu – Attika, Granuaile a Owena. Jednotlivé kapitoly jsou přitom šikovně označeny tak, aby bylo čtenáři okamžitě jasné, o koho zrovna půjde. I tak si ale myslím, že Kevin Hearne s tímhle pojetím docela zariskoval. Neustále se střídající perspektivy mi sice nevadily, ale dovedu si představit, že jinému čtenáři vadit můžou, zvlášť když je příběh Granuaile prakticky po celou dobu úplně oddělený od ostatních dvou. Navíc mám trochu pochyby, zda začlenění Owena celkově ději prospívá. Jde rozhodně o zajímavou postavu a v mnoha ohledech dobrý protiklad k Attikovi, nejsem si ale jistá, jakou úlohu (zda vůbec nějakou) má v budoucnu v sehrát.

Příběh jako takový se ve Zničeném příliš dopředu neposouvá. Velkou pozornost si pro sebe ukusuje právě Owen, který se potřebuje rychle začlenit do nového světa, a Granuaile se svou výpravou do Indie. Autor se tak soustředí spíše na prohloubení charakterů obou nových druidů a samotný Atticus zůstává trochu upozaděný.

Závěr přináší uspokojivé rozuzlení již dříve rozehrané zápletky kolem identity tajemného fae, který stojí za sérií pokusů Attika odstranit, a s tím spojená akce rozhodně stojí za to. Celkově nemám pocit, že by série Kroniky železného druida ztrácela dech, ale zároveň nevím, jestli ji Kevin Hearne zbytečně uměle nenastavuje. Snad si ale pouze připravuje cestu ke skutečně epickému finále.

Vydal: Laser, 2022
Původní název: Shattered
Překlad: Roman Tilcer