Jižanští gentlemani na cestách po paralelních světech

Ostravský rodák Marek Skřipský má k fantastice velice blízko. Jeho knihy Ostravská mystéria či Strážník z Nového světa, se záhadnými bytostmi jen hemží. V knize Úsvit černého slunce zase hezky vytěžil cestování paralelními dimenzemi. K jiným světům se vrací i v novince Výpravy jinam. Ta zatím vyšla pouze jako audiokniha.

Klíče k jiným dimenzím

První světová válka byla zlá, spousta veteránů skončila jako žebráci, mrzáci a bezdomovci. Ne tak hrdina knihy Logan Douglas. Ten měl to štěstí, že se nezraněn vrátil do rodných Spojených států, aby mohl převzít podíl v rodinném podniku. Ale osud má s mladým právníkem zcela jiné úmysly. Sny o cizích světech a kulturách, které se od jisté doby mladému Loganovi zdají, nejsou až tak běžné. Přestože rodina nemá pro mladého snílka valného pochopení, jeden z jeho příbuzných Douglasovi dopřeje sluchu. Strýc Tolbert, černá ovce rodiny a muž s dobrodružnou povahou, mladíka vyslechne a vysvětlí mu, že jeho snové světy jsou nejen skutečné, ale dá se do nich cestovat. Ba co víc, Logan, stejně jako jeho strýc, patří k těm několika málo vyvoleným, kteří jsou toho za jistých podmínek schopni. Netrvá dlouho a mladík se vydává na první výpravu do jiných dimenzí.

Dobrodružství ze staré školy

Výpravy jinam jsou klasickým dobrodružným příběhem, plným akce, neznámých světů a se sympatickým hrdinou bez bázně a hany. Autor se v něm mnohem více soustředí na Loganovy cesty a dobrodružství, včetně střetu s mafiány, kteří se usadili v jednom z paralelních světů, než na sáhodlouhé popisy technik, které Douglas k cestování používá. To je v době, kdy čtenáři nemají trpělivost na sáhodlouhé verneovské popisy čehokoliv, velkou devizou. Aby toho nebylo málo, interdimenzionálním cestovatelům jsou na stopě agenti tajných služeb a příběh se začne ještě více zamotávat, když do Douglasova života vstoupí žena z jiného světa.

Marek Skřipský umí udržet napětí a střídání Douglasovy dějové linie s linií agentů nedá posluchači vydechnout. Navíc svůj příběh okořenil několika opravdu pěknými pop kulturními odkazy nejen na Lovecrafta. A co je na celé knize nejlepší, poměrně složitý příběh dává smysl a všechny dílky skládačky do sebe perfektně zapadají. Autor jakožto milovník historie má nastudované dobové reálie a to je také plus. Výpravy jinam jsou opravdu příjemným dobrodružným příběhem, za který by se nemusel stydět ani Edgar R. Burroughs. O to větší je škoda, že kniha doposud nevyšla tiskem.

Ova Audio zachraňuje situaci

Výpravy jinam patří k tomu nejlepšímu, co Marek Skřipský doposud napsal, a toho si byli vědomi i členové týmu ostravského audiovydavatelství Ova Audio, když se rozhodli tento starosvětsky laděný dobrodružný příběh převést do audio podoby. Ostatně u Ova Audio vyšla již dříve i Ostravská mystéria. Stejně jako u všech ostatních audioknih se režie Výprav jinam zhostil precizní Vladan Hýl. Douglasovu dějovou linku pod jeho vedením načetl Josef Kaluža a intermezza věnovaná především dějové lince vládních agentů si vzal na starost David Viktora. Oba interpreti se svých rolí zhostili na výbornou. Josefu Kalužovi uvěří posluchač každé slovo, každou emoci. A i když jsou Skřipského světy zalidněny spoustou mužů, žen i dětí, nemá s nimi interpret nejmenší problém. David Viktora ostříleného vládního agenta zvládl také skvěle. Dokonce bych řekl, že i pasáže, které by v psané formě mohly čtenáře trošku nudit, díky skvělé práci obou vypravěčů posluchače nadchnou.

Nedílnou součástí příběhu je také hudba. Ta perfektně sedne k dobrodružnému duchu příběhu a evokuje vzpomínky na slavné filmy o detektivu z Barker Street. Hudební dramaturg v nich lehce zariskoval přidáním cimbálu, ale výsledek je nakonec příjemný na poslech. Tahle hudba by obstála i jako samostatný soundtrack.

Ova Audio je sice malé vydavatelství, ale pokud budou jeho další počiny stejně kvalitní jako Výpravy jinam, získá si srdce pravověrných fanoušků fantastiky, to je víc než jisté.

Vydal: Ova Audio, 2022
Autor: Marek Skřipský