Hannah Mathewsonová: Opačno

Kromě starého Londýna plného spěchajících obyvatel, pouličních prodavačů, kapsářů i žebráků existuje i jiná verze. Stačí projít jedním z portálů a vynořit se v Opačnu, v alternativním magickém Londýně, kde o moc soupeří šest magicky nadaných frakcí.

Sedmnáctiletá Ilsa vyrostla v sirotčinci a jeho ředitelka ji považovala za ďáblova spratka a neustále se z ní snažila vymýtit vrozené zlo. Nakonec Ilsa uprchla a začala se živit kapsářským řemeslem. Dokonce se jí zdárně podařilo najít si poctivou práci a stala se asistentkou iluzionisty. Jejich společná čísla jsou velice úspěšná, protože oba vědí o Ilsině malém nebo spíš mega velkém tajemství. Ona opravdu má magický talent. Ilsa se dokáže proměnit v různé druhy zvířat nebo na sebe vzít podobu cizích lidí, které někdy potkala. Od útěku ze sirotčince se Ilsa snaží najít někoho, jako je ona sama, aby od něho získala odpovědi na své otázky.

Když taková chvíle nastane, rozhodně neprobíhá podle Ilsiných představ. Ona a její průvodce či zachránce nebo možná nejlépe únosce kapitán Fowler mají v patách Orákula, která se ji snaží zabít. Ilsa se o sobě konečně dozvídá pravdu. Patří k jedné ze šesti frakcí Opačna.

První díl magické fantasy série Opačno představuje protřelou a na úklady ulice zvyklou hrdinku, která si zvykla spoléhat se sama na sebe a dokázala se vyhnout vrahům i pasákům. Tyhle zkušenosti se jí jako skoro princezně Měňavců kupodivu výborně hodí. Sice najde svou ztracenou rodinu a získá nové přátele, přesto všichni v jejím okolí mají tajemství. Kapitán Fowler, který ji přivedl do Opačna, má vlastní plány. Sestřenka Hester zatím vykonává funkci regentky a její bratr Fyfe se snaží Zoo, sídlo vládnoucí rodiny nevyhodit do vzduchu. Bezpečnost Zoo měl na starosti Eliot, pod jehož velení spadaly stráže, tzv. Vlci. Ilsa se spřátelí i s Cassiou, jedinou mágyní v Zoo. Přesto by Ilsa ze všeho nejvíc chtěla poznat svého bratra, nezvěstného Gedeona.

Série patří do žánru young adult fantasy a kromě Ilsy jsou velmi mladí i ostatní důležití hráči. Cassia, Eliot a Gedeon jsou jen krapet starší. Fyfe je naopak o pár let mladší. V románu nechybí ani milostný trojúhelník či v tomto případě možná i čtyřúhelník. Dojde na pár násilnických potyček, ale největší prim tu hrají intriky, pátrání a odhalování tajemství.

Na rozdíl od městské fantasy Řeky Londýna Opačno nedisponuje suchým britským humorem a přes všechny úklady a zrady nabízí pohodovější atmosféru než ponurá série Temné nadání. Svým zpracováním se Opačno spíše podobá románům jako Temnější tvář magie nebo Kostičas. Ale dokud čtenář nenakoukne na první stránky, nepozná, jestli ho příběh Ilsy zaujme, či ne, protože Hannah Mathewsonová ve svém prvním románu stvořila zajímavý svět a sympatickou hlavní hrdinku.

Vydalo: CooBoo, 2021
Překlad: Petra Badalec
Počet stran: 408