Stacy Farská: BAF! Aneb povídky z hororového šuplíku

Horor má mnoho podob. Rozdíly mezi jednotlivými subžánry jsou až markantní. Můžete narazit na díla určená jen opravdu velmi otrlým čtenářům, ale i na taková, která jsou vhodná i pro děti a mládež. To je i případ sbírky povídek Baf! Aneb povídky z hororového šuplíku.

Kniha obsahuje šestici povídek. Autorka se snažila o příběhovou pestrost a předkládá hned několik tradičních hororových témat.

Úvodní Dorothy je klasickým příběhem o prokletém domě. Mladá matka zdědí dům po babičce. Ten vypadá jak vystřižený z typických gotických hororů. Dominuje mu však velký obraz, který je hybatelem událostí v příběhu. Zde jsou patrné i nedostatky celé sbírky. Autorka napsala velice dlouhý úvod, který je ve výsledku poměrně zbytečný. I samotná stylistika by zasloužila úpravy. Příběh je lehce naivní a předvídatelný. Je však nutné mít na paměti, že kniha je určená mladým čtenářům, a proto je jistá „jednoduchost“ logická a v pořádku.

Druhý příběh Číšník trpí podobnými neduhy v úvodu opět působí zbytečně zdlouhavě. Do restaurace je přijat nový číšník. Již od pohledu je to podivín a brzy se začnou v podniku dít divné věci. Jako majitelé byste určitě nechtěli, aby vám umírali hosté. Příběh je bohužel až příliš nerealistický, a i když je samotná zápletka dobrá, provedení na čtenáře nepůsobí uvěřitelně.

Rovněž Sousedi přicházejí s klišé zápletkou, kdy se rodina z Moskvy přestěhuje na venkov, kde mají podivné sousedy. Děti jsou agresivní a nevychované, rodiče nepříjemní. Povídka dobře graduje, a ač má očekávaný průběh, je solidně napsaná a především na méně zkušené čtenáře bude působit napínavě a tajemně.

Tajemství Quebec je pro změnu variací na young adult příběhy o mladých lidech, kteří vkročí na posvátnou půdu původních obyvatel a tam je čeká trest. Takový krvák pro mladé.

Nejlepší povídkou sbírky je Žlutá růže, která si bere na paškál zajímavé a aktuální téma stalkingu. Mladá žena se chce seznámit, ale do jejího začínajícího vztahu se montuje cizí člověk, jenž ji stále více obtěžuje. Příběh je dobře napsaný a zamrzí jen závěr, který může znamenat, že bude nějaké pokračování. To však v knize není a to je velká škoda.

Závěrečný Dům číslo 6 potvrzuje zvýšenou kvalitu sbírky v její druhé polovině. Autorka vypráví příběh o realitní makléřce, jež má na bedrech starý dům, který má však své tajemství. Začíná takřka detektivní pátrání s dobrým rozuzlením.

Stacy Farská napsala již jednu knihu, a to román Špatný záběr. Sbírka Baf! Aneb povídky z hororového šuplíku je její druhý počin, kniha však ještě nevyšla. Nyní je součástí crowdfundingové kampaně na Pointě.

Sbírka je pestrá a je zajímavé, že každý příběh se odehrává v jiné zemi. Žlutá růže u nás v Čechách, jinak vše v zahraničí. Problémem a negativem celé knihy je fakt, že by potřebovala ještě doladit. Hodnotím ji na základě zaslané kopie a po vybrání peněz by celá sbírka měla projít potřebnými úpravami – a to po redakční a korektorské stránce. Často zdlouhavé začátky povídek ubírají na svižnosti a čtivosti příběhů. Uvedené problémy snad budou z velké části před vydáním odstraněny.

Nicméně pro mnohé čtenáře může být kniha až příliš plná hororových klišé, čímž se dostávám k jejímu určení. Sbírka Stacy Farské by se mohla líbit spíše čtenářům, kteří s žánrem začínají, či pro věkovou kategorii kolem patnácti let. Autorka sama přiznává inspiraci slavnou sérií Stopy hrůzy. Z tohoto pohledu určitě můžu Baf! Aneb povídky z hororového šuplíku doporučit.