Rudého vlka čeká krutá volba

Adéla Duvalová pochází z vesnice Oakvale obklopené temným lesem, v němž žijí lidožravé příšery, včetně těch nejnebezpečnějších – loups garous, vlkodlaků. A když Adélu jeden z vlkodlaků napadne, na povrch vyplave temné rodinné tajemství, které jí navždycky změní život – anebo ji o něj může připravit.

Adéla nemá klid ani v osobním životě, protože je už roky zamilovaná do člena vesnické stráže Graingera Colberta, ale matka jim nechce dát svolení k sňatku. Dívka krátce po svých šestnáctých narozeninách zjišťuje, že ji matka už v dětství zasnoubila s Maximem Bernardem ze sousední vesnice. A Max přijíždí do Oakvale, aby se ucházel o její ruku.

Rachel Vincentová píše velmi čtivě a chytlavě, takže příběh odsýpá od první stránky. Nechybí v něm nebezpečný les, temná tajemství, lidožravé příšery, akce, dokonce ani úmrtí a taky troška romantiky. Ta má sice podobu milostného trojúhelníku, ale Rudý vlk je jednou z mála young adult fantasy, kde má smysl a je oproštěný od otravného vzdychání nad jedním nebo druhým klukem a nekonečného rozhodování, kterého si vybrat.

Rachel Vincentové se podařilo uvěřitelně zobrazit život na vesnici v dobách minulých – ať už se to týče přístupu k tvrdé práci, rodinného života a vztahu k dětem nebo jisté omezenosti a pověrčivosti vesničanů. V příběhu nechybí ani morální dilemata: Co z nás dělá skutečné příšery? A jak se lze správně rozhodnout, když obě možnosti jsou hrozné? A je správné zabíjet pro vyšší dobro? Autorka ale nic z toho nepoužívá samoúčelně a nehraje čtenáři na city, takže příběh působí přirozeně a civilně.

Rudý vlk je převyprávěním pohádky o Červené karkulce. V příběhu skutečně najdeme temný les, ve kterém žije babička, červený plášť, košík plný jídla i vlka. Rachel Vincentová ale na základě pohádky vytvořila poměrně originální příběh, který bez problémů funguje sám o sobě. Červená karkulka patří mezi temnější pohádky, čehož autorka využila a svůj příběh zpracovala ještě dospěleji, temněji a komplexněji.

Ani Rudý vlk není úplně dokonalý. Rachel Vincentová si mohla víc pohrát se svody temného lesa a lépe dotáhnout ono morální dilema, jestli se skutečně může páchat zlo ve jménu vyššího dobra. Také mohla víc rozvinout milostnou linku a dát větší důraz na vzájemné poznávání postav a budování jejich vztahu.

Nicméně i tak působí Rudý vlk v young adult fantasy jako svěží vítr, protože je to příběh se skvěle vybudovanou temnější atmosférou, životnými postavami, dobře vykresleným prostředím na vesnici, morálními dilematy a ukázkou, že nic v lidském životě není černobílé. A naštěstí se v něm neobjevují pro young adult literaturu typická klišé, nelogičnosti a naivita. Rudého vlka proto vřele doporučuji nejenom cílové skupině, ale i starším čtenářkám, které mají slabost pro temnější převyprávění pohádek.

Vydalo: Cosmopolis, 2022
Překlad: Magdaléna Farnesi Stárková
320 stran / 379 Kč