Poloviční král – povedený začátek rozsáhlé ságy
V roce 2018 přistála na pultech knihkupectví úctyhodná bichlička spadající do kategorie klasické epické fantasy, jejíž autor Jan Hamouz se nijak netajil tím, že by mělo jít o hodně dlouhou a obsáhlou sérii.
Erenézii opět hrozí válka – ať už jde o napadení několika krajin, nebo s tím související hrozbu občanských nepokojů. Trat’Hys už jednou podobnou válku vyhrál a své vítězství hodlá zopakovat. Jenže tehdy bylo všechno jiné. Oproti tomu Lheiwen by si ráda užívala okamžiky štěstí se svou první láskou – to by ovšem nesměla být trnem v oku místním, kteří čekají na její sebemenší chybičku. Chyb se dopouští i kapitán Garro. Jeho nešťastná rozhodnutí mohou ovšem stát život i jeho posádku.
V knize sledujeme tři hlavní dějové linie, které spolu na první pohled příliš nesouvisí. To, jak do sebe některé věci postupně hezky zapadají, patří ke krásám čtenářského objevování. Zároveň však v každé dějové lince zůstávají nezodpovězené otázky a proměnné, které nechávají čtenáře na pochybách, kdy a jak se jednotlivé linky protnou či vzájemně ovlivní.
Jan Hamouz nicméně ukázal, že má komplikované způsoby vyprávění celkem v malíku. Nijak se nerozpakuje hodit čtenáře do příběhu už za běhu – tedy ve chvíli, kdy už za sebou má většina postav vcelku bohatou minulost, která je průběžně dohání – a přitom nesklouzává k nudným vysvětlovacím pasážím. Veškeré intriky a zrady zůstávají prozatím přehledné, ačkoliv je zřejmé, že do budoucna je na co se těšit.
Poloviční král je komplexní ve všech možných směrech. Ať už se to týká politiky, náboženství nebo geografie. Ačkoliv v tom posledním bodě by čtenáři nejspíš uvítali mapu (nebojte, dostala se do druhého dílu), protože cestování tady není zrovna málo.
Jan Hamouz také dokázal samotným způsobem psaní mírně odlišit všechny dějové linky. Lheiwen je rozpustilá a bezstarostná (do určité chvíle), Trat’Hys je válečník, který jako by vypadl z epických písní (ale možná s až moc prudkou povahou), a Garro je veselý pirát, kterého jen tak něco nerozhází – tomu všemu odpovídá samotný autorův styl i výběr slov. Je také nutné zmínit, že Jan Hamouz má velice slušnou slovní zásobu a po jazykové stránce je jeho kniha vskutku zdařilá. Dobově se hodící výrazy, včetně leckdy zajímavých nadávek, a jazyk, který perfektně podtrhuje hutnou atmosféru. To vše doplněno i o autorovy původní písně.
I přes nesporné kvality, které Poloviční král má – ať už se jedná o živé postavy, bohatý, rozsáhlý svět a výše zmiňovaný autorský styl –, je z textu znát, že jde pouze o úvod do něčeho mnohem většího a nejspíš i velkolepějšího. Koneckonců Jan Hamouz se touto skutečností ani nijak netajil. Vyprávění samo o sobě je velmi pomalé a vlivem velké popisnosti místy vyloženě rozvleklé, a ačkoliv se toho v knize děje spousta, příběh jako takový se z místa příliš nepohne. Což by mohlo odradit příznivce svižnějších knih.
Pokud ale vyhledáváte pomalejší, hutné příběhy, které dokážou zabrnkat na tu správnou strunu milovníka epické fantasy plné válčení a intrik, pak je Poloviční král tou pravou volbou.
Vydal: Host, 2018
Vazba: brožovaná
Počet stran: 520
Cena: 349 Kč