Sword Art Online – ikonické dílo se dočkalo českého překladu

V posledních pár letech je hodně oblíbený subžánr LitRPG. Velký zájem o tento typ příběhů rozpoutala dnes již věhlasná kniha Ready Player One. Jenže ještě před tímhle hitem tu byly light novely a manga Sword Art Online. A právě tyto light novely začalo od letoška vydávat nakladatelství CREW.

V roce 2022 přišla herní revoluce, když se hráčům dostal do rukou NerveGear, budoucnost virtuální reality. Speciální zařízení přenášelo všechny podněty ze hry do hráčova mozku – únava, hlad, teplo, zima, všelijaké vůně… Edukativní hry na tom zrovna moc neletěly, ale nakonec se všichni zapálení fanoušci dočkali, když přišla dlouho toužebně očekávaná MMORPG hra Sword Art Online, zkráceně SAO.

Deset tisíc hráčů se připojilo hned v prvních minutách po spuštění, aby následně zjistili, že se ze hry nemůžou odhlásit. Zůstali uvěznění ve virtuálním světě, a pokud se z něj chtějí dostat, musejí SAO dokončit – porazit finálního bosse ve stém patře obrovského hradu Aincrad. Problém je v tom, že tohle není jako tradiční online hry, kde když umřete, máte nějaký postih, ale jinak je všechno v pohodě. Ne, tady když umřete… tak umřete i ve skutečnosti.

Dovolte mi krátký exkurz do teorie. LitRPG je subžánr kombinující prvky tradičních RPG her a fantastiky. Většinou jde o to, že se hráč dostane do hry, která je nějakým způsobem úzce spjata s jeho životem. Může jít například o to, že ve virtuální realitě uvízl, nebo o to, že dohráním hry získá něco v reálném životě. Tento nápad není ve filmovém ani knižním světě žádnou převratnou novinkou. (Podobně laděný příběh si v devadesátkách střihl třeba i Tad Williams.) Nicméně oficiální škatulka se z LitRPG stala až v roce 2013, poté co se z něj stal fenomén díky tchajwanským románům ½ Prince (Half Prince) a především pak právě díky manze (těsně následovanou anime) Sword Art Online. Protože proč jen hrát, když si můžete ještě navíc číst o tom, jak hraje někdo jiný? Nedivím se, že s tím díru do světa udělali zrovna Japonci…

Značná část light novel je brána jako doplněk k hlavnímu příběhu, který mohou čtenáři znát z mangy. Jindy je to ale převyprávění mangy, které přináší příběh i novému publiku. To je i případ Aincradu. Pokud tedy znáte mangu nebo anime, nedozvíte se nic nového. Na druhou stranu je to ale příjemný nostalgický návrat do světa, který mnohé čtenáře přivedl k LitRPG. SAO je na dnešní poměry už docela stařeček, takže oproti dnešním dílům obsahuje jen velmi malé množství hráčského slangu. I z toho důvodu se SAO hodí, pokud chcete s tímto subžánrem začít, ale nejste vyloženě typičtí hráči.

Ponoření do herního světa je pozvolné a pochopitelné – vše je dostatečně vysvětlené nebo názorně ukázané skrze hlavního hrdinu Kirita, který celý příběh vypráví. Kromě toho je Aincrad uzavřený, takže se nemusíte hned nutně vrhat do dalších knih, které se týkají nových dobrodružství.

Některé z typických rysů pro japonskou tvorbu se přenesly i sem – příkladem budiž přítomnost citoslovcí v textu, nebo přímá řeč plná různých výplňových slov typu „ehm, hm“. V jistých chvílích je tu citelná i přehnaná dramatičnost. Jenže ono to sedí nejen k samotné japonské tvorbě, ale i ke kulisám, kde se příběh odehrává.

Hra samotná je tu velkým hybatelem děje nejen proto, že hlavním hrdinům – Kiritovi a Asuně – staví do cesty různé překážky a výzvy, ale také jim toto prostředí přináší určitá omezení, nebo naopak poskytuje výhody, které byste ve fantasy jinak nenašli. Popisy přerovnávání inventáře, převlékání, smlouvání nebo používání různých dovedností, které Kirito popisuje, jsou pro hráče skvělé. Reki Kawahara se však přehnaně nevyžívá v sáhodlouhých pasážích podobného ražení – bere je spíš jako příjemné detaily – a věnuje se hlavně příběhu.

I když je všechno možná trochu zrychlené, vyprávění nechybí emoce – ať už se jedná o vztahy mezi jednotlivými postavami nebo o psychické následky toho, že jsou hrdinové dva roky uvěznění ve virtuální realitě, zatímco jejich tělo leží někde v nemocnici na umělé výživě. Sledovat, jak řada hráčů rezignovala na dohrání Aincradu, zvykli si na nový život a smířili se s nevyhnutelným, je v některých chvílích velice silné. Sice mi přišlo, že některé klíčové okamžiky měly větší dopad v manze nebo anime, ale to je možná dáno pouze tím, že jsem se k nim dostala dávno před touto light novelou.

Sword Art Online – Aincrad je doplněn o několik ilustrací od kreslíře původní mangy, které text příjemně doplňují. I když zobrazují momenty známé i z mangy, jedná se o zcela nové kresby.

Sword Art Online dokáže konkurovat i současným LitRPG hitům svou syrovostí, světem založeným na šermířských dovednostech a ve své době i značnou originalitou. Možná nehýří popkulturními narážkami a moderním slangem, ale z textu je cítit láska k hraní i k vyprávění příběhů, která dala vzniknout dílu stojícímu u zrodu nového fenoménu. A už kvůli tomu stojí za to dát téhle víc jak třísetstránkové knize šanci.

Ukázka

Vydala: CREW, 2022
Scénář: Reki Kawahara
Ilustrace: abec
Překlad: Petr Kabelka, Eliška Kabelková Vítová
Vazba: brožovaná
340 stran / 389 Kč