R. F. Kuangová: Maková válka

Maková válka je prvním dílem temné historické fantasy inspirované čínskými dějinami první poloviny 20. století. Autorka R. F. Kuangová ukazuje, jak ničivý takový konflikt může být, jak naprosto zvrátí realitu a co umí udělat s jednotlivými lidmi a jejich charakterem.

Jako válečný sirotek to Rin nikdy neměla lehké. Vyrostla v zapadlé provincii, nemá žádnou perspektivu a adoptivní rodiče ji týrají a využívají. Jenže ona touží po lepším životě. Aby se vyhnula nechtěné svatbě, upne se k jediné věci, díky níž může získat vytouženou volnost – ke složení obávané vědomostní zkoušky kche-ťü. Na učení soustředí veškerou pozornost a skutečně se jí podaří uspět. A to dokonce tak, že je automaticky přijata na nejprestižnější vojenskou akademii v zemi.

Jenže když dorazí do Sinegardu rychle pochopí, že ani zdaleka nemá vyhráno. Teprve úspěšné zakončení prvního roku studia jí tady může zajistit trvalé místo, konkurence však zůstává obrovská. Rin se sice nevzdává, ale má to ohromně těžké proti spolužákům z prominentních rodin, kteří v ní vidí jenom ubohou venkovanku.

Přes všechny ústrky a šikanu se nakonec Rin podaří na škole zůstat. Objeví v sobě navíc zvláštní talent a začne se zajímat o dávno ztracené umění šamanství pod vedením excentrického učitele Ťianga. Ovládnout tajemství starých bohů jí ale nakonec znemožní válka. Dlouhotrvající napětí mezi pevninským Nikanem a ostrovním Mukenským svazem znenadání přeroste v otevřený konflikt a Rin i se spolužáky musí narukovat. Tváří v tvář ostrému boji se najednou zdají být všechny jejich předchozí konflikty naprosto dětinské. Válka se navíc nevyvíjí vůbec dobře. Protivník se drží promyšlené strategie, zatímco velitelé domácích dvanácti provincií sledují hlavně vlastní zájmy. Všechno směřuje ke katastrofě nepředstavitelných rozměrů. Rin se ji sice pokusí odvrátit, jenže bůh, který si ji vyvolil, nezná slitování…

Z popisu by se mohlo zdát, že v Makové válce půjde o klasický YA příběh o obyčejné dívce, která v sobě objeví nadpřirozené schopnosti a použije je k záchraně země a naplnění svého osudu. Realita je ale trochu jiná. První polovina knihy, kdy se Rin ocitá na elitní vojenské škole, má s podobnými příběhy ještě poměrně hodně společného, jenže potom přichází válka a s ní i naprostý zvrat a úplná proměna žánru. R. F. Kuangová se inspirovala skutečnými událostmi druhé čínsko-japonské války z let 1937–1945, které ovšem zasadila do fantasy kulis mnohem starší doby bez moderních zbraní. Přitom se neštítila vše popsat hodně syrově a až do těch nejmenších hrůzných detailů.

Rin představuje už od začátku silnou, cílevědomou a trochu bezohlednou hrdinku schopnou překonat všechno, aby dosáhla svého cíle a zajistila si lepší život, než jí byl předurčen. Její postupný vývoj od přeci jen ještě dost naivní dívky až po válkou zničenou a poznamenanou mladou ženu je ale naprosto famózní.

Podobně skvěle vykreslené jsou i ostatní postavy, od Rininých spolužáků a učitelů až po její pozdější spolubojovníky. Vzájemné vztahy jsou hezky provázané a uvěřitelné, na rozvoj romantické zápletky tady ale zatím není příliš čas. Příběh si drží poměrně rychlé tempo, je psaný jednoduše a srozumitelně a v poslední části skvěle graduje. Moc se mi líbí zasazení do nezvyklého prostředí (pro západního čtenáře) a silná inspirace čínskou mytologií a tradicemi. Magickému systému by sice slušelo trochu větší rozvinutí a vysvětlení, ale k tomu docela určitě dojde v dalších dílech trilogie.

Makovou válku tvoří skvělý mix akce, zapamatovatelných postav a příběhu, který od počátku dokáže neustále překvapovat. Zároveň je třeba k románu přistupovat opatrně, protože je hlavně v závěru skutečně brutální a R. F. Kuangová se vedle popisů válečných zvěrstev bez obalu zabývá i hodně citlivými tématy včetně šikany, rasismu, sebepoškozování nebo drogové závislosti. Je na každém, aby zvážil, zda se do knihy chce pouštět. Je to ovšem ve všech směrech zajímavý a silný příběh a jsem skutečně zvědavá, jakým způsobem ho autorka dál rozvine.

Vydal: Host, 2022
Originální název: The Poppy War
Překlad: Daniela Orlando