The Batman – povinnost pro všechny fanoušky

Batmanů už na plátnech bylo mnoho a každý si najde svého oblíbence, na něhož nedá dopustit. Nyní se o přízeň fanoušků pokouší v roli netopýřího muže také Robert Pattinson.

V Gothamu řádí sériový vrah zaměřující se na místní smetánku. Jeho metody jsou – mírně řečeno – sadistické a zvrácené. U každé mrtvoly je navíc tajemný vzkaz určený přímo Batmanovi. Hádanky ho vedou stále dál do temných zákoutí Gothamu a pravda, kterou postupně odhaluje, je patřičně krutá. Batman dva roky brázdil ulice jako samozvaný ochránce, nyní je ale potřeba, aby se stal i něčím víc – nejen symbolem nevybíravé spravedlnosti (či snad pomsty), ale hlavně symbolem naděje na změnu k lepšímu. Pokud to dokáže.

Zapomeňte na akční jízdu, kterou znáte z posledních let v rámci série filmů z DC Extended Universe. Tenhle Batman od nich stojí stranou – je to stará dobrá noirová detektivka, která vás už od prvních minut zavalí hutnou atmosférou. Poměrně záhy zjistíte, že tohle bude pomalé, temné a v mnoha ohledech brutální. A teď nemluvím o rvačkách a hektolitrech krve. Mluvím o psychologických hrátkách, které se vám neúprosně dostanou pod kůži.

Batman v podání režiséra Matta Reevese je – konečně! – detektiv a vyšetřuje. Nepůsobí jen jako mlátička, ale taky ukazuje, že mu to pálí (což neznamená, že se neumí prát). Sledovat jeho myšlenkové pochody a luštění hádanek vedoucích k dalším hrůzám bylo skvělé a navzdory stopáži, která by se vzhledem k pomalému tempu vyprávění mohla zdát pro někoho neúnosná, to zůstávalo po celou dobu zábavné a napínavé. (Pro zajímavost: tohle je prozatím nejdelší batmanovský film.) V jednu chvíli se sice už zdá, že je konec (a kdyby byl, bylo by to taky úderné, jen jinak), pak se ale příběh znovu nadechne a jede dál. Na někoho to dozajista bude působit jako natahované, ale pokud vás dostala předchozí atmosféra, myslím, že si užijete i závěr. Ten se nakonec přece jen neobejde bez špetky patosu, přestože se mu do té doby Matt Reeves vcelku úspěšně vyhýbal.

Ve snímku také najdete dost aktuálních témat a tvůrci si v některých momentech neodpustili určitou symboliku – ačkoliv je filmu ku prospěchu, že to nepůsobí čistě jako úlitba soudobé společnosti. Jako velké plus vnímám i to, že tu není origin žádné z postav a nikdo je nepředstavuje. Prostě se počítá s tím, že je znáte, čímž film neztrácí minuty na vysvětlovací pasáže a flashbacky. A pokud je neznáte, můžete začít dvěma filmy od Tima Burtona z let 1989 a 1992. Případně si dejte Nollanovu trilogii nebo sáhněte po víceméně libovolném komiksu.

Nelze se ubránit srovnání s Batmanem v podání Bena Afflecka, který se o ztvárnění netopýřího muže pokusil prozatím jako předposlední. Rovnou říkám, že se mi jeho pojetí stárnoucího, zahořklého Batmana, který už přestává vidět hranici mezi dobrem a zlem, zamlouvalo. Robert Pattinson tuto hranici však opět posunul. Předvedl Batmana, jemuž jsou úplně ukradené rodinné peníze a nestará se o nic kromě svých nočních výletů do ulic. Neuplatňuje svůj vliv v běžném životě, chce jen likvidovat zločince a chránit lidi Gothamu. A když se mu to nedaří, nese to dost těžce. Probublává v něm vztek, co si sem tam najde cestu na povrch, a pak by měl být rád za svého jediného pořádného spojence Jamese Gordona. Tenhle Batman má brutální krizi identity a na plátně je to ztvárněné velmi dobře.

Stejně jako v mnoha dalších fanoušcích i ve mně obsazení Roberta Pattinsona do role této ikonické postavy vyvolávalo jisté rozpaky. Od konce Stmívání však už uplynula dekáda a Pattinson má od té doby na kontě bezmála dvě desítky dalších snímků. I když z něj nejspíš nebude nejlepší herec pod sluncem, přesto se herecky posunul. Jakmile se objeví v masce, je to famózní a jeho Batman je z psychologického hlediska nejtemnější a tak nějak… nejdepresivnější. Jako Bruce Wayne už působí trochu prkenněji (naštěstí se tak neobjevuje moc často), což je ale do jisté míry dáno nejspíš i tím, jakého Waynea se pokusil ztvárnit – samotáře s mírným spasitelským komplexem, záměrně emocionálně odstřiženého od ostatních lidí, s nimiž neumí zrovna dobře komunikovat. V tomto případě Bruce Wayne není žádný playboy se spoustou známostí na jednu noc ani uhlazený filantrop účastnící se řady recepcí a večírků.

Jeffrey Wright byl jako James Gordon přesvědčivý a Zoë Kravitz se mi zatím jako představitelka Catwoman líbila nejvíc. Lehoulinká romantika mezi ní a Batmanem hrála ve filmu asi tak čtvrté nebo páté housle, přesto dodávala snímku příjemnou špetku jemnějšího motivu vzhledem ke všem těm hrůzám kolem. Colina Farrella nejspíš na první pohled nepoznáte, přesto to na jeho hereckém výkonu (a irském přízvuku) nic nemění. No a Paul Dano jako Riddler – řekněme, že z něj člověku běhal mráz po zádech.

O filmu The Batman se můžete nezřídka dočíst, že je umělecký. A je to pravda. Ovšem neberte to nijak pejorativně. Jak se již ukázalo v roce 2019 na filmu Joker s Joaquinem Phoenixem, tahle poloha se k poměrně temnému DC Univerzu hodí a je dobře, že se Matt Reeves vydal tímto směrem (i když záběrů na Batmanovy těžké, v dešti povrzávající boty mohlo být trochu míň). The Batman ve vás navzdory tomu, že je to slušné drama a psychologicky thriller, nevyvolá takovou úzkost jako právě Joker, přesto je na něm artové vyznění znát.

Skvělá je v tomto ohledu práce s kamerou Greiga Fraisera, který už nedávno v Duně ukázal, že dokáže i z běžného záběru udělat psychedelickou podívanou se silným dopadem. Ponurému vyznění napomáhá i celkové ladění vizuální stránky, která se nebojí gotické stylizace, viditelného (nejen morálního) úpadku a zároveň jí stále zůstává trochu komiksový nádech. Skvělé jsou v tomto ohledu i různé detaily – třeba to, že je tady snad poprvé vidět Batman s černým líčením i bez masky. Michael Giacchino k tomu navíc přidal podmanivou, temnou hudbu, která je už jen třešničkou na dortu.

Nejnovější Batman je pořád dostatečně komiksový, zároveň je to však vydařená, sychravá a místy i dost syrová detektivní podívaná, z níž člověku nejednou naběhne husí kůže. Snímek má vcelku slušný přesah nad rámec běžné popcornové „komiksovky“. A pokračování? Jo, to bych si dala líbit.

Info o filmu:
Země původu: USA
Režie: Matt Reeves