Červený trpaslík 1: Nekonečno vítá ohleduplné řidiče

Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet, ale můžete se alespoň smát. Tímhle heslem se určitě řídili Rob Grant a Doug Naylor, když vymýšleli scénář k sitcomu Red Dwarf.

Od 15. února 1988, kdy televizní stanice BBC2 odvysílala první díl, nabobtnal seriál Červený trpaslík do obrovských rozměrů. Po odvysílání posledního dílu 29. května 2019 čítal dvanáct sérií a stal se natolik kultovním, že jeho fanoušci časem začali pořádat i vlastní setkání Trpaslicon.

Ve stejném roce, kdy se naposledy ozvala znělka seriálu, vydali scenáristé román Red Dwarf: Infinity Welcomes Careful Drivers. Ten začíná dlouho před dějem seriálu, opravuje logické nedostatky a díry v něm obsažené a rozvádí děj do širších souvislostí. Například se v něm čtenáři dozvědí, jak se David Lister dostal z Mimasu na palubu těžební lodi Červený trpaslík nebo jak se stalo, že se z Arnolda Rimmera stal takový nesnesitelný tvor. Knihu u nás vydalo nakladatelství Argo v geniálním překladu Ladislava Šenkyříka. Grant a Naylor nakonec napsali čtyři díly, které vyšly znovu sloučené v jednom omnibusu, také v nakladatelství Argo.

Audio vydavatelství OneHotBook svěřilo práci na prvním díle Červeného trpaslíka ostřílené režisérce Jitce Škápíkové. Ta režírovala například audioknihy Terryho Pratchetta Soudné sestry a Čarodějky na cestách a má s prací na humoristických příbězích velkou zkušenost. Role vypravěče připadla jednomu z nejpovolanějších herců a dabérů Kamilu Halbichovi, který daboval seriálového Rimmera. Dalo se očekávat, že se tato volba interpreta setká nejen s nadšenou odezvou fanoušků seriálu, ale také přinese plody v podobě kvalitního přednesu.

Kamil Halbich je skvělý nejen jako Rimmer, ale je také skvělým narcisistním Kocourem. Interpret také správně vystihl i hlas umělé inteligence, kultovním Hollym počínaje, starostlivým androidem Krytonem konče. Halbich utáhl nejen všechny dialogy, ale dokáže zaujmout i v pasážích, v nichž samotný text trochu drhne. Dokonce i dlouhá evoluce kočičího rodu na Trpaslíkovi je v jeho podání hodně zábavná.

Úvodní znělka a všechny zvuky či melodie oddělující kapitoly jednu od druhé sice vzdáleně připomínají znělku seriálu, přesto zůstávají svébytné a originální. Ovšem audiokniha stojí a padá na interpretovi a kvalitní práci režisérky a mistra zvuku a jejich souhře. A těm není co vytknout.

Dobrou zprávou pak je, že OneHotBook a Jitka Škápíková připravují pokračování s názvem Lepší než život. Takže se máme na co těšit.

ČERVENÝ TRPASLÍK 1: Nekonečno vítá ohleduplné řidiče
Autor: Grant Naylor