Cassandra Clare a Wesley Chu: Ztracená Bílá kniha

V druhém dílu fantasy série Nejstarší kletby čeká na Aleka s Magnusem další nebezpečné dobrodružství v boji proti démonům.

Když už to vypadalo, že se Alekův a Magnusův život zklidňuje, vpadnou do jejich bytu čarodějové Shinyun a Ragnor. Shinyun si opět našla osobnost, již může následovat a sloužit, a Magnusův starý přítel Ragnor skončil pod jejím vlivem. Chtějí zpět do současné dimenze přivést knížete pekel Samaela, aby si podmanil svět. Ukradnou Magnusovi mocnou Bílou knihu kouzel a navíc ho zraní záhadným magickým předmětem jménem Svefnthorn. Spolu se známou partou lovců stínů se Alek s Magnusem vydají na misi do Šanghaje a pokusí se je zastavit dřív, než se rozpoutá peklo na zemi. Okolnosti jim však moc nepomáhají – portály mají vlastní vůli a Magnus se po zranění začíná měnit. K poražení Samaela se však budou muset vydat i do démoní říše.

Příběh se odehrává v období po sérii Pekelné stroje a před sérií Temné lsti. Kvůli rozsáhlosti světa stínů a časovému rozmezí mezi knihami (zvlášť pokud jste četli většinu autorčiných knih) může být občas pro čtenáře náročné se zorientovat – v událostech, atmosféře společnosti, i v postavách – a dohromady si to propojit. Naštěstí to lze trochu vypustit a soustředit se hlavně na zápletku, otázkou však je, zda tím čtenář nepřichází o nějaké nápovědy či souvislosti.

Oproti prvnímu dílu Rudé svitky magie se Cassandra Clare více věnuje vztahu Magnuse a Aleka. Jejich láska a pouto působí až ryze a je velmi příjemné pozorovat vývoj jejich vztahu. Zvykají si na novou roli rodičů a musí se vypořádat se spojením rodičovství a nebezpečného poslání. Ačkoliv jsou společné chvilky páru hezké, stejně jako ve většině YA fantasy románů se dostane čtenáři jen lehkých peprností.

Na druhou stranu autorka popisuje další momenty z Magnusova dětství a minulosti, kdy se věnuje jeho vztahu s Ragnorem. Shinyun je stále zapálená až fanatická a nestabilní, zatímco u Samaela jako vyššího démona je znát typická nadutost, velká míra lhostejnosti a bezstarostnosti. Clary, Jace, Isabela a Simon v knize dostanou taky prostor, ale je už na čtenáři, do jaké míry se s nimi opět propojí.

Ztracená Bílá kniha převážně sestává z jedné hlavní dějové linie, obsahuje však také akci, souboje, napětí a pár zvratů. Závěr sice nebyl ve všech ohledech jasný (z důvodu jistých neznámých) a ohromný, ale špatný či vysloveně nelogický také nebyl. Zatímco samotný konec příběhu je částečně otevřený a působí jako výdech po dlouhém dni, je to právě epilog, který navnadí čtenáře na pokračování, neboť ho bude zajímat, jakým směrem se to vyvine. A s přihlédnutím na časové skoky mezi knihami v sérii se to může odehrávat i v období po sérii Temné lsti, takže se může objevit něco nového a velmi nečekaného.

Cassandra Clare a Wesley Chu napsali román ve třetí osobě ze střídavých pohledů Magnuse a Aleka a zachytili také jejich myšlenky a uvažování. Ve vyprávění je větší podíl popisného textu, což obvykle nebývá problémem, ale v tomto dílu se kvůli tomu v některých částech vytrácelo napětí a čtenář může mít potíže udržet stále stejnou míru pozornosti. Některé scény tak působily zbytečně obsáhle rozepsané nebo natahované. Jinak se děj posouvá plynule s přiměřenou dávkou akce a napětí.

Celkem vážnou a podmračenou atmosféru odlehčí interakce mezi postavami, ale jsou to převážně Magnusovy a Alekovy společné chvilky. V textu se objevují názvy z čínských jazyků navázané na kulturu, historii, lovce stínů a démony.

Ztracená Bíla kniha je vhodná pro ty čtenáře, kteří nestojí o spletitou zápletku, ale zároveň si rádi na stránkách knihy užijí nebezpečnou výpravu se souboji (podanou v poklidnějším tempu) a oblíbené postavy.

Vydal: Slovart – Booklab, 2021
Překlad: Pavel Kaas
Počet stran: 416