V. V. James: Čarodějky ze Sanctuary

Městečko Sanctuary má bohatou čarodějnickou historii. A i když jsou časy inkvizice dávno pryč a registrované čarodějnice v Americe svou živnost provozují legálně, podezřelé úmrtí nejoblíbenějšího kluka ze střední je může obratem vrátit o stovky let zpátky

Sanctuary se nijak zvlášť neliší od jiných malých měst na pobřeží. Dominantu tvoří honosné domy s obrovskými zahradami a drahými auty. Mají tu středoškolský fotbalový tým. A taky čarodějnici.

Sarah Fennová pochází z prastarého rodu čarodějnic. Má mnohem větší moc, než jí americké zákony dovolují použít. Míchání lektvarů pro různé citové, tělesné nebo kariérní problémy zákazníků je zcela jistě mrhání jejím talentem, ale docela dobře ji to uživí. Na naléhání kamarádek však nezůstala tak svědomitá a sáhla několikrát do hlubin magie dost temné na to, aby ji to v případě vyzrazení dostalo v lepším případě za mříže. Ale čas šel dál, kamarádky byly spokojené s výsledky jejího čarování a na vše zlé se pomalu zapomínalo. Jenže pak na středoškolském večírku znenadání zemřel syn jedné z nich.

Celé by to mohlo vypadat jako nehoda, kdyby jeden ze spolužáků nenatočil na večírku to video. V něm zachytil Harper Fennovou, dceru čarodějnice, podivně gestikulovat rukama v okamžiku, kdy Daniel Whitman padá ze schodů a krátce nato umírá. Má to ale jeden háček. Podle rituálu prováděného u všech třináctiletých dětí čarodějnic Harper žádné magické schopnosti nezdědila. Zákon ale důkazy získané za pomoci magie nepřipouští. Sarah se tak musí pokusit očistit svou dceru dřív, než ji soud nechá popravit nebo přijdou k úhoně přímo ve městě. Její bývalá kamarádka Abigail se chce totiž za každou cenu pomstít a dovedně strhává na svou stranu stále víc přívrženců. Na scénu přichází vyšetřovatelka Maggie Knightová, která začne rozplétat temná tajemství zdánlivě spořádané komunity.

Deník The Independent Čarodějky ze Sanctuary právem přirovnává ke knize či seriálu Sedmilhářky. Přestože se příběh točí kolem teenagerů, hlavními postavami jsou tu spíš jejich matky, které také většinu kapitol vyprávějí. Britská autorka V. V. James si skvěle poradila s vývojem jejich osobností. Některé se mění překvapivým, jiné očekávaným způsobem, ve všech případech však věrohodně. Oceňuji rejstřík postav v úvodu, který mi nejednou pomohl zorientovat se v hrdinech i vztahových a pokrevních vazbách mezi nimi. Styl vyprávění je poměrně všední, což ale autorka dostatečně vyvažuje zápletkou s mnoha otazníky, která zkrátka nutí čtenáře číst dál. Zdlouhavější pasáže naštěstí povětšinou oživují náhlá šokující odhalení a zvraty.

Čarodějky ze Sanctuary jsou dobře zpracovanou ukázkou bezpodmínečné lásky matek ke svým dětem. V. V. James ukazuje, že i ten nejčistší cit může mít dvě zcela odlišné podoby: tichou ochranitelskou lásku čarodějky ke své dceři a fanatickou lásku zhrzené matky, plné zhoubné nenávisti, která burcuje davy a baží po pomstě.

Přestože hlavní zápletku tvoří vyšetřování vraždy a autorka se snaží příběh zamotat hned několika nahozenými návnadami, rozuzlení není velkým překvapením. Proto bych román Čarodějky ze Sanctuary doporučila spíše čtenářům, kteří ocení mysteriózní thriller se slušně zpracovanou psychologií postav než fanouškům detektivek.

Vydal: Ikar, 2021
Překlad: Jaroslava Hromadová
448 stran / 399 Kč