Miroslav Žamboch: Veterán

Max Bronštejn musel narukovat do armády jako mnoho dalších, ale na rozdíl od nich nasazení v první linii v Pustině přežil. Jeho jednotka stála proti syrové nebezpečné magii, a ač skončil zraněný v nemocnici, měl větší štěstí než jeho spolubojovníci.

Z fronty se dočasně vrací domů za matkou, aby se doléčil, než podstoupí speciální výcvik s novou a nebezpečnou tankovou technikou. Velmi brzy se Max dostane do takových potíží, jaké si nedokázal představit ani v těch nejhorších nočních můrách.

Max Bronštejn, nedostudovaný vysokoškolák ve věku něco přes dvacet, přežil střet na hranici mezi lidmi obyvatelným územím a Pustinou, za což vděčí dobrému chirurgovi a dávce magie, s kterou jsou spojené nečekané vedlejší následky. Po zdravotní dovolené v rodném městečku Staag má nastoupit jako kadet do utajené vojenské tankové akademie. Svou dovolenou si zpestřuje občasnou spoluprací s bývalým spolužákem Guzzim, který se věnuje exportu i importu, legálně i nelegálně. Při jednom divokém výletu po barech a místních lokálech jim cestu zkříží pohledná Kriss, která pracuje nejen jako novinářka.

Max Bronštejn by z fleku mohl dělat chodící reklamu na tabákové výrobky, protože snad neuplyne kapitola bez toho, aby si zapálil cigaretu. Jinak je to praktický až pragmatický mladý muž, který si dokáže s ledasčím poradit. Občas strká nos do věcí, do kterých mu nic není. A pokud to situace vyžaduje, jedná brutálně s ledovým klidem a mistrovsky zahlazuje stopy. K ženám je zdvořilý a opravdu miluje svoji matku. Jeho talent zaplétat se do divných situací se projevuje v rodném městě i v tankové akademii.

Nevěděl jsem, zda se tady ukáže.
Nevěděl jsem, zda ho pistolí trefím.
Nevěděl jsem, zda ho svou municí dokážu zabít.
Ale byl jsem to ochoten zkusit.  (str. 351)

Veterán je první díl trilogie, s kterou se spisovatel Miroslav Žamboch vrací do světa známého z románu Seržant, ale o pár set let dál do budoucnosti, takže se jedná o velmi volné pokračování. Čtenář má příležitost společně s Maxem prozkoumávat zvláštní chaotický svět, kde vojáci a veteráni jsou osobnosti mezi populací, ale nástup k armádě není v mnoha případech dobrovolný. A přes neustálou propagandu jejich šance proti Pustině nevypadají zrovna růžově. Moderní zbraně a vojenské strategie versus temné síly, magie a magická stvoření. Román Veterán má asi nejblíže k military fantasy, i když tohle označení není úplně jednoznačné.

Veterán nepatří mezi nudné a pomalu ubíhající příběhy, ale naopak se v něm pořád něco děje. Bojová akce střídá konflikty s dalšími kadety. Prodej pašovaného alkoholu není zrovna brnkačka a počet mrtvol kapitolu od kapitoly stoupá. A do toho ti zatracení čarodějové. V knize se střídají dvě důležité lokace: tanková akademie a městečko Staag. V každém z nich řeší Max jiné věci, s jinými lidmi, ale obě dvě linky se v jistém okamžiku potkávají a více méně otevírají hlubší zápletku. Veterán tudíž končí otevřeně, je pouze začátkem Maxových životních osudů.

Vydal: Triton, 2021
Autor obálky: Petr Vyoral
Vazba knihy: měkká / brožovaná