Kevin Hearne: Inkoust a pečeť

Kevin Hearne se vrací do světa Kronik železného druida se zcela novým příběhem a hlavně se zcela novým a nečekaným hrdinou: pečetníkem.

Aloysius „Al“ MacBharrais žije v Glasgow, vlastní zde tiskárnu a na první pohled na něm není vůbec nic zvláštního. Má zálibu ve vycházkových holích a buřinkách, pečlivě se stará o svůj bílý knír a vůbec vypadá jako obyčejný postarší gentleman. Ve skutečnosti však na Alovi není obyčejného vůbec nic.

Patří do exkluzivní společnosti pěti lidí na celém světě, kteří ovládají umění tvorby magických pečetí. K jejich výrobě používá speciální druhy inkoustů a hotové pečeti následně využívá k tomu, aby dokázal regulovat pohyb všech možných nadpřirozených tvorů a bohů z nejrůznějších panteonů na zemi, zabránil jim páchat nadměrné škody nebo skryl jejich samotnou existenci. Původ jeho schopností je přitom možné vysledovat až k samotné irské bohyni Brighid, i proto se Al po většinu času zabývá záležitostmi spojenými s její říší.

Relativně poklidný život Alovi v posledních letech komplikuje jeho prokletí. Netuší, kde k němu přišel, faktem ovšem zůstává, že jakmile s někým mluví delší dobu, dotyčná osoba ho najednou začne bezdůvodně nenávidět. Al vinou kletby přišel o rodinu i prakticky veškerý osobní život, a většinu svého času proto věnuje práci. Jenže ani v tomto případě se na něj štěstí právě neusmívá. Naučil se sice s okolím komunikovat pomocí různých aplikací převádějících text do mluvené podoby, ale i tak ho provází smůla, jelikož každý učedník, kterého se kdy snažil vychovat, aby po něm jednou mohl převzít pečetnické řemeslo, dříve nebo později zemřel za podivných okolností. A nyní přišla řada i na toho nejnovějšího. Když se však Al začne blíže zabývat okolnostmi Gordieho smrti, přijde na to, že jeho poslední učedník měl prsty v něčem hodně nekalém. A nezbývá mu než se pustit do pátrání…

Inkoust a pečeť se odehrává ve stejném světě jako příběhy Atticuse O’Sullivana, zároveň se však jedná o start úplně nové série, znalost té předchozí tady proto není nutná. Fanoušci Kronik železného druida přesto budou určitě potěšeni pokaždé, když se při čtení setkají s povědomým odkazem nebo zmínkou o oblíbených postavách. Kniha se navíc nese na stejné odpočinkové vlně urban fantasy, stojí hodně na dialozích, prolínání všedního a nadpřirozeného a promyšlené mytologii. Novinkou je tady potom hodně nezvyklý magický systém založený na výrobě pečetí, které po aktivování umožňují uživateli manipulovat s okolím.

Neokoukaná a zajímavá je i postava samotného pečetníka. Al představuje poměrně netypického hlavního hrdinu, blíží se pomalu důchodovému věku, má víc než dost zkušeností a ve své práci se dokonale vyzná. Před lety mu zemřela manželka a on od té doby žije sám a i kvůli kletbě neudržuje moc sociálních kontaktů. Výjimku tvoří jeho účetní, manažerka a enforcerka v jedné osobě Nadia, paranoidní hacker Saxon Codpiece a teď už i šotek Buck Foi, kterému Al zrovna zachránil život. A právě všechny tyto postavy představují rozhodně největší plus knihy, která má ale naneštěstí i dost slabin.

Na autorovi jsem vždy oceňovala jeho lehký a přívětivý smysl pro humor okořeněný nejrůznějšími pop kulturními odkazy. V poslední době ovšem ve svých knihách (a je to patrné třeba i ve fantasy sérii Sedm kenningů) začíná víc sklouzávat k docela nevkusným vtipům, které mi zábavné vůbec nepřijdou. A tady jich byla celá řada. Inkoust a pečeť navíc nemá zrovna dobře promyšlenou a ani moc nápaditou a napínavou zápletku. Na to, že se jedná o první díl, který by měl mít za úkol sérii pořádně rozjet a nalákat čtenáře na pokračování, jsem ho po dočtení odkládala s poměrně velkým pocitem zklamání.

Samozřejmě se tu stále najde hodně dobrého. Kevin Hearne rozhodně umí psát a třeba v budoucnu s Alem ještě hodně překvapí. Mě samotnou však kniha příliš nepřesvědčila.

Vydal: Laser, 2021
Původní název: Ink and Sigil