Když Jeff Lemire vypráví o apokalypse, jde především o lidskou duši
V nakladatelství CREW vyšla před dvěma týdny komiksová předloha populárního seriálu Sweet Tooth – Mlsoun. Kanadský komiksový výtvarník a scenárista Jeff Lemire u nás zapustil kořeny už v roce 2019, a to dojemnou a mrazivou grafickou novelou Rváč.
Comics Centrum se pak k Lemiremu vrátilo se sérií Černá palice, hořkou parodií na superhrdinské příběhy. V nakladatelství Paseka vyšel autorovi jeho srdcervoucí příběh o kořenech smutku, o tajemstvích, která rodiče střeží před dětmi, o zradě i usmíření a také o hokeji Essex County.
Jeff Lemire vypráví příběhy o lidech a jejich pošramocených vztazích. Jeho tématy jsou především selhání vztahů v rodině, pochybnosti o sobě samém či křehkost mužské duše. Často také vystavuje své hrdiny krizovým a emočně vypjatým situacím.
Nejinak je tomu v grafickém románu Sweet Tooth, který se stal předlohou stejnojmenného seriálu z produkce televizní stanice Netflix, v němž roli Guse ztvárnil Christian Convery. A ačkoli je Mlsoun zástupcem žánru postapo, Jeff Lemire se v něm věnuje všem výše zmíněným tématům.
Je tomu sedm let, co svět zachvátila pandemie horší než ta covidová. Před nákazou nebylo úniku, zbavila života miliardy lidí. Jedním ze znaků příchodu konce světa bylo pro mnohé to, že se začaly rodit hybridní děti. Konkrétně děti se zvířecími rysy. Pro některé možná náznak obnovy světa, pro jiné hrozba a pro další možná cesta k získání léku na zhoubný vir H5-G9, který zabil tolik lidí. Možná proto Amerikou projíždí ozbrojení muži a loví zvířecí děti.
Chlapec s parohy jménem Gus o tomhle všem ví, ale zas tak moc si s tím starosti nedělá. Pod ochrannými křídly svého otce vyrůstá ve srubu uprostřed divokých lesů Nebrasky. „Nikdy nevycházej z lesa. Opuštění lesa je hřích a odepření poslušnosti Bohu.“ Relativně poklidný život se chlapci obrátí naruby pár dní po skonu jeho táty. Gus je nucen přežít v divočině sám a bez ochrany, navíc jsou tu lovci, kteří se k jeho srubu stahují jako vlci, kteří ucítili raněnou srnu. „Táta toho napovídal hodně, ale táta už tady není. Zůstal jsem jen já. Já a ten hromotluk.“ Tím, kdo v poslední chvíli vytáhne jeleního chlapce ze stahující se smyčky, je hromotluk jménem Jepperd. Gus se muži rozhodne důvěřovat, a to navzdory tomu, že obr vypadá nebezpečně a kdovíjakou minulost vláčí na širokých ramenou. A tak se chlapec s parožím a jeho nový přítel vydávají na pouť zdevastovanou Amerikou plnou zrůd s lidskou tváří, aby naplnili svůj osud.
Sweet Tooth – Mlsoun je první ze tří vázaných knih a obsahuje původní sešity 1–12. V těch se vyprávění soustředí především na Guse, a to jak na jeho život s otcem, tak na jeho cestu s Jepperdem. Zatímco první polovina knihy popisuje jejich společnou pouť, v druhé se vrací jak do Gusovy, tak do Jepperdovy minulosti. Díky tomu čtenář pochopí, proč hromotluk jedná tak, jak jedná. Je to velice intimní zpověď a zároveň sonda do lidské duše, jak je tomu u Lemireho zvykem. V závěrečné části se pak čtenář navzdory chronologii seznámí s počátkem epidemie. Zdaleka vše není vyřčeno a na některé otázky snad přijdou odpovědi v dalších dílech. Společná cesta téhle nesourodé dvojice je plná nečekaných setkání a brutálního násilí. Zároveň je však i výpovědí o cestě jednoho ke druhému. Celý příběh těch dvou nepostrádá hlubokou symboliku.
Lemireho kresba plná ostrých hran a temných stínů asi nesedne každému. Ovšem po pár stránkách si na ni člověk zvykne. Díky formátu knihy 168 x 258 mm je dění na panelech mnohem přehlednější než například u Essex County. Na rozdíl od této hokejové ságy je Mlsoun v barvě a to mu pomáhá opravdu hodně. Mnohem lépe než já to vystihl herec Michael Sheen v předmluvě k této knize: „V Mlsounovi místy dosahuje až goyovských kvalit.“ Na Lemireho kresbách – a v této knize to vyniká více než v jiných – je také zajímavé, jak si inovativně pohrává s dělením stránek, stíny a úhly pohledu. Například se často v krátkém sledu několika panelů soustředí nejprve na celkový obraz a potom postupně na různé detaily. Těžko se jeho výtvarné postupy popisují, to se musí prostě vidět.
Pevná vazba a snímatelný obal potěší každého ctitele kvalitní knihařiny, jen záložku Mlsoun někde pozbyl. Stejně tak trošku zamrzí stejný obrázek na deskách i obalu. Luxusní křídový papír naopak potěší. Stejně jako devět stran z autorova skicáře s jeho komentáři. Na nich uvidíte nejen jeho kreslířské postupy, ale také vývoj vzhledu Guse a Jepperda od raných verzí až po tu finální. Celostránková číselná omalovánka s Gusem v hlavní roli je naopak spíše úsměvná.
Nakladatelství CREW věnovalo Mlsounovi patřičnou péči a bude jistě pěknou ozdobou sbírky každého komiksového fanouška. Ale největší předností téhle krásky je silný příběh.
Vydala: CREW, 2021
Scénář: Jeff Lemire
Kresba: Jeff Lemire
Překlad: Michael Talián
Formát: 168 × 258 mm
Vazba: vázaná s přebalem
Tisk: barevný
296 stran / 949 Kč