Stopa blesku – postapo fantasy světa Navahů

Když dojde ke zkáze starého, dobře známého světa a zániku jeho zdánlivých jistot a iluzorních hodnot, může se stát, že staré pověsti a legendy, o kterých vždy vyprávěli starší kmene, začnou ožívat. Právě jako tomu je u kmene Diné (Navahové) v jejich otčině Dinétah.

Maggie Hoksie by byla jistě normální a obyčejnou dívkou, kdyby se nestala lapálie s koncem světa, zapříčiněným Velkou vodou. Ta zaplavila většinu níže položené pevniny, čímž spláchla skoro celý starý svět i s jeho hodnotami a zákony. Nezasaženo zůstalo historické území kmene Navahů, jejichž starší prozíravě rozhodli o stavbě zdi k ochraně kmenových hodnot a obraně území před zbytkem vnějšího starého světa.

Mytologická božstva indiánů se znovu probouzejí k životu, dokonce pomohou s dostavbou zdi, a současně se u některých jedinců začnou probouzet klanové síly, propůjčující jejich nositelům výjimečné schopnosti. Jedním z takových je i Maggie, jejíž schopnosti ji předurčují k lovu netvorů. Jejím učitelem nebyl nikdo menší než polobůh Neizghání, mytický hrdina z navažských legend. Právě objevení netvorů v Dinétah svědčí o přítomnosti velmi mocného čaroděje, kterého se lovkyně rozhodne vypátrat.

Spisovatelka Rebecca Roanhorse, ač není přímo navažského původu, je s tímto indiánským kmenem velmi úzce spjata, což jí dalo možnost čerpat z bohaté mytologie tohoto lidu. Ve svém prvním postapo fantasy románu Stopa blesku vykresluje svět, v němž po přírodou vyvolané apokalypse dochází k ožívání starých indiánských příběhů o základním boji dobra se zlem a hranice tohoto boje jsou, jak jinak ,velice nezřetelné. Nebýt těchto atributů, šlo by o velice průměrný žánrový příběh. Exotičnost jeho zasazení mu naopak přidala hodnotu. Autorka nabídla čtenáři možnost proniknout při sledování příběhu hlavní hrdinky do málo známého a zajímavého prostředí.

Jedná se o první díl zamýšlené knižní série Šestý svět. Dotaz ohledně dalších pokračování je třeba adresovat na autorku samotnou a to, zda si je do budoucna přečte i český čtenář, pro změnu iniciátorovi tohoto vydání, kterým je vydavatelství Gnóm! v čele s Jakubem Němečkem. Ten obstaral i standardně kvalitní překlad této knihy, v němž se velmi dobře vypořádal i s navažskými výrazy v textu obsaženými.

Pro milovníky literárních subžánrů postapo a urban fantasy je tato kniha jasnou volbou. A pro ostatní čtenáře, kterým by se kniha dostala do rukou třeba jen náhodou, příjemným výletem do exotického prostředí navažského lidu.

Ještě stojí za zmínku, že fantastičnost světa umožnila autorce zvýraznit aktuální problémy indiánů, se kterými se na svých územích potýkají po celou svou novodobou historii počínající příchodem bílého muže.

Vydal: Gnóm!, 2021
Původní název: Trail of Lightning (2018)
Překlad: Jakub Němeček