Oko čarodějnice – minulost, ač zapomenutá, není nikdy mrtvá

Starožitnosti si s sebou do nového prostředí přinášejí vlastní příběh. A i když je většinou zapomenut a málokdo z živých by jej mohl vyprávět, přesto je v daném předmětu přítomen. Nebezpečí novým majitelům může hrozit, pokud je ten příběh prostoupen zlem.

Své by o tom mohla vyprávět a také vypráví mladá Sofie, která by jistě radši řešila problémy dospívajících dívek, kdyby život její rodiny neovlivnila nově přinesená starožitnost. Sofiina matka je vášnivou milovnicí starožitností a na svůj poslední úlovek v podobě starodávného zrcadla je náležitě hrdá. Jeho přítomnost v domě ovšem zasáhne do osudů všech členů rodiny, čemuž by se nejspíš dalo zabránit, pokud by se před zakoupením zrcadla zajímala alespoň trochu o jeho původ a historii. Zlo s tímto předmětem spojené začne pomalu zaplétat do svých sítí Sofii, oba její rodiče i mladší sestru, ale nejen je.

Nelly Černohorská, která se již počátkem letošního roku představila čtenářům svou prvotinou Zlovolné bytosti (Pointa; 2021), přichází s novelou Oko čarodějnice v rámci nově vzniklého ambiciózního projektu kratších hororových příběhů nakladatelství Golden Dog s názvem Zrnka temnoty, jehož je prvním svazkem.

Autorka rozehrává hru plíživého zla spojeného s prokletým starožitným předmětem, čarodějnictvím a černou magií. Příběh je vyprávěn z pohledu osmnáctileté Sofie. Nejenže je zasažena touto temnou silou jako první, ona jako jediná začíná až příliš pozdě odhalovat tuto zhoubnou moc a její skryté záměry. Nelly Černohorská opět dokázala, že na odvyprávění napínavého a temného příběhu s propracovanou houstnoucí atmosférou nepotřebuje několik set stránek. Stačí jí na to s přehledem o dost méně.

Barvitě vykreslenou temnou novelu ze současného prostředí navíc doprovází několik vkusně vyvedených černobílých ilustrací, včetně té ústřední na obálce, jejichž autorkou je Monika Pavlovičová, stejně jako u první knihy Nelly Černohorské. Na celkové grafické podobě knihy odvedl dobrou práci Michal Březina. Text je navíc na několika místech ozvláštněn jakoby ztvárněním titulních stránek místních novin, jež novinářsky nezaujatě doplňují důležité milníky příběhu.

Celkově se jedná o atraktivní publikaci, která svým menším formátem a počtem stran je přímo vhodná ke kratším cestám, ať už autobusem, nebo vlakem. Zajímavý a napínavý příběh nezabere čtenáři lačnícímu po kvalitním tuzemském hororu prakticky žádné místo. Aspoň ne v kapse, ani v příručním zavazadle. Ovšem zcela jiný příběh je, jak Oko čarodějnice zaměstná a zaplní jeho představivost.

Vydal: Golden Dog, 2021
Obálka a ilustrace: Monika Pavlovičová
Grafická úprava: Michal Březina