Melancholická i ponurá Ospalá slovanská díra zaujme vaše uši

Ospalá slovanská díra je prvotinou zlínského rodáka a fanouška historie Petra Jaroňka. Autor v ní zavedl čtenáře do divého rodného města. Jeho Zlín však není výstavním Baťovým velkoměstem, ale jen větší vesnicí s jednou hospodou, pár chalupami a rozestavěným hradem na nedalekém kopci.

Podle dostupných historických dokumentů v době vrcholného středověku tento kraj spadal pod vládu rodu pánů z Hustopečí. Jedním z jejich poddaných je válečný veterán Henslin, hlavní hrdina a vypravěč, který se po deseti letech v cizině vrací do rodného kraje, aby se konečně usadil a převzal dědictví po otci. Ale není mu přáno v klidu spočinout, neboť krajem se prohání přízračný jezdec z pekel a stíná hlavy mladým dívkám. Poddaní jsou vyděšení a moc nespolupracují. Navíc věrnému služebníku Viléma z Hustopečí vyšetřování komplikuje ještě druhý úkol. Postarat se o bezpečí pánova syna, který si do Zlína přijel povyrazit před chystanou svatbou.

Hrdinovo pátrání po démonickém jezdci je odrazovým můstkem pro temný příběh s přídechem tajemna. Henslin není typický pátrač. Spíš než že by dělal systematickou detektivní práci, je tažen a posouván okolnostmi a jeho „detektivní pátraní“ se velice záhy změní v takřka goticky strašidelnou pouť za poznáním své minulosti. Pouť plnou temných snů, podivných vizí a tajemných setkání.

Příběh na pomezí křesťanství a pohanství, detektivky a fantasy si získal pozornost čtenářů a v roce 2020 se dočkal i prequelu v podobě knihy Běsi z temného hvozdu. Nyní se do středověkého Zlína můžeme s Henslinem vypravit znovu, a to ve stejnojmenné audioknize z produkce audio vydavatelství Čti mi!

Knihu načetl Ondřej Halámek, stálý člen činoherního souboru Městského divadla Brno. Ospalá slovanská díra není jeho první audioknihou a je to na ní celkem znát. Teď nemluvím ani tak o perfektní výslovnosti, jako spíš o tom, jak pěkně dokázal ztvárnit většinu postav, kterými Petr Jaroněk svůj příběh zalidnil. Pomáhá si přitom různě. Někdy je to lehce zadrhávající, jindy decentně ráčkující obyvatel Zlína. Trošku zamrzí jen to, že hlas životem semletého a vlastně už stárnoucího Henslina zní v Halámkově podání příliš mladě. Přitom u ostatních postav dokázal najít odpovídající tón hlasu docela dobře.

Petr Jaroněk nejen skvěle vytěžil svou znalost historie a legend rodného kraje, ale také vybudoval správně melancholickou a místy až strašidelnou atmosféru. Tu dobře dokresluje hudba absolventa Janáčkovy konzervatoře Jakuba Pachola. Ospalá slovanská díra sice není vrcholným posluchačským zážitkem, ale rozhodně neurazí. Ti, kteří mají rádi příběhy, v nichž se mísí keltská mytologie, středověké reálie a trocha toho strašidelna, by ji ovšem neměli minout.

Vydavatel: Čti mi!
Autor: Petr Jaroněk
Interpret: Ondřej Halámek