Brian K. Vaughan, Cliff Chiang: Paper girls

Parta holek rozvážející ranní noviny se připlete k mezigenerační válce plné dinosaurů a cestování časem.

Když se dvanáctiletá Erin ráno po Halloweenu roku 1988 vydá na svou obvyklou trasu, aby rozvezla noviny, ani ji nenapadne, že se během chvilky ocitne uprostřed zvláštní události, jak vystřižené z postapokalyptického filmu. Lidi záhadně mizí, zmutovaní teenageři mluví divným jazykem, po nebi létají pterodaktylové a cestování časem je najednou skutečností. Erin to všechno musí prožít se třemi holkami, které poznala teprve před chvílí.

Paper Girls začínají jako nostalgie po osmdesátých letech, ale rychle se mění v něco mnohem dramatičtějšího. Díky cestování v čase se během několika sešitů dostávají hrdinky do roku 2016, kde to po neonově zbarveném konci světa v jejich roce najednou působí dost šedivě a depresivně. Příšery a zvláštní mezigenerační konflikt je však provází dál nehledě na rok, ve kterém se nacházejí. Příběh se řítí kupředu a čtveřice dívek je zrovna tak zmatená jako samotný čtenář. Události totiž vyvolávají čím dál více otázek, ale skoro na žádnou z nich nikdo nenachází odpovědi. Nikdo neví, jestli má spíš věřit divným teenagerům s mimozemskou lodí, nebo staříkovi, který zbožňuje Apple produkty a ovládá armádu létající na dinosaurech.

Nostalgie osmdesátých let, nestvůry a banda dospívajících, kteří se ocitnou uprostřed něčeho, co přesahuje jejich chápání. Připomíná vám to něco? Paper Girls bývají z dobrého důvodu přirovnávány k seriálové senzaci Stranger Things. Obě díla dokonce vznikla v podobnou dobu, komiks Paper Girls začal vycházet dokonce už v roce 2015, tedy o rok dřív než měl premiéru seriál od Netflixu.

Hlavní tvůrce komiksu Brian K. Vaughan je svou slabostí pro sci-fi a nadpřirozeno známý. Oblíbená je především jeho vesmírná komiksová série Sága, podílel se také na seriálech Ztraceni a Pod kupolí (podle stejnojmenného románu Stephena Kinga).

Ilustrace Cliffa Chianga se vyznačují tlustými čarami a především konzistentním stylem ve všech sešitech. Jediný problém mám s kresbou hlavních hrdinek, protože vypadají o dost starší než dvanáctileté. Dechberoucí jsou hlavně barevné škály, které kolorista Matt Wilson dokáže vyseknout na obloze, a celkově jeho chápání světla a stínů. Chiangovi a Wilsonovi se společnými silami podařilo skvěle vykreslit a doplnit originální příběh.

Paper Girls bych rozhodně doporučila čtenářům, kteří mají rádi komiksy, jako je Vaughanova Sága nebo Thompsonovi Kosmoknedlíci. Je však nutné počítat s tím, že i když vás příběh vtáhne, nejspíš z něho nic moc nepochopíte. Brian K. Vaughan toho rozehrává opravdu hodně, což může být pro někoho na škodu. Možná kvůli tomu hodnotí čtenáři komiks spíš průměrně, podle mě jde ale o povedené dílo, plné zajímavých nápadů. Akorát si na jejich propojení budeme muset počkat až do dalších sešitů.

Podle komiksové série se připravuje také stejnojmenný seriál na Amazonu. Vyjít by měl někdy v roce 2022.

Vydala: CREW, 2021
Scénář: Brian K. Vaughan