Ben Aaronovitch: Falešná hodnota (Peter Grant 8)

V osmém díle populární urban fantasy série čeká Petera Granta vstup do nové životní etapy a nebyl by to on, aby vše nedoprovázely pořádné, převážně magické komplikace.

V osobní rovině se Peter připravuje na nastávající otcovství, zatímco v té pracovní se dočkal suspendace v důsledku událostí doprovázejících pád Muže bez tváře. Jeho budoucnost se zdá být ve hvězdách, a Peter se proto začne ucházet o pozici sekuriťáka v IT firmě Serious Cybernetics Corporation patřící bilionáři ze Silicon Valley Terrenci Skinnerovi, který svoje podnikání nedávno přesunul do Londýna. Místo získá, a sotva se stihne rozkoukat a zvyknout si na práci mezi civilisty, jeho přímý nadřízený mu dá za úkol prošetřit nesrovnalosti ve firemních bezpečnostních záznamech a odhalit, zda se mezi zaměstnanci neskrývá někdo s nebezpečnými úmysly.

Peterova práce se navíc o třídu výš zkomplikuje ve chvíli, kdy se někdo velice podivným způsobem pokusí přímo v budově SCC připravit o život Terrence Skinnera. Čím hlouběji se Peterovi daří do celé záležitosti proniknout, tím víc si je jistý, že vše bude souviset s utajovaným projektem, na kterém probíhají práce v nejvyšších patrech budovy, kam mají přístup pouze vyvolení. Projektem založeným na technologických základech jdoucích hluboko do minulosti, až do časů Ady Lovelaceové a Charlese Babbage, ale i na neznámé a s vysokou pravděpodobností nebezpečné magii.

Osmý díl zavedené série nemá příliš velký potenciál k nalákání nových čtenářů, přesto je třeba ocenit, že se v něm Ben Aaronovitch pokouší o lehký restart. Falešná hodnota bezprostředně nenavazuje na předchozí díl a o závěrečném střetu s Martinem Chorleyem se zde prakticky nemluví. Místo toho se autor soustředí na představení nových vedlejších postav, rozvinutí magického světa do ještě větší šířky a hlavně začíná zlehka naznačovat, jakým směrem se budou jeho knihy ubírat v příštích letech a jakému velkému zlu bude muset Peter s kolegy a přáteli v budoucnu čelit. Kniha ale zároveň stále obsahuje i vše, na co jsou čtenáři zvyklí: vyšetřování zapeklitého případu, magické souboje, lekce z historie a londýnské architektury i tradiční Peterův humor.

Těžko říct, zda byl dobrý nápad střídat v několika úvodních kapitolách časové roviny. Je zřejmé, jakého efektu se tím Ben Aaronovitch snažil dosáhnout, ve výsledku to však působilo spíše rušivě. Hlavně v první části bylo navíc až příliš mnoho odkazů na Stopařova průvodce po Galaxii. Naštěstí kniha poměrně rychle nabrala lineární a mnohem zajímavější směr.

Moc se mi líbil náhled do Peterova osobního života a naznačení překážek, kterým bude muset jako otec dvojčat s potenciálně magickými schopnostmi jednou čelit. Zároveň se z něj stal už poměrně zkušený praktik, kterého není možné z hlediska používání magie podceňovat, což se odráží i v tom, že ho inspektor Nightingale začíná považovat spíše za sobě rovného než za studenta. Posun je současně cítit i u vývoje ostatních postav v čele s Beverley a rekonstrukce a oživení se dočká dokonce i samotná budova Rozmaru.

Falešná hodnota představuje opět zábavné a lehké čtení, do kterého je radost se ponořit. Navíc přináší příslib něčeho nového a jsem velmi zvědavá, jakým směrem se bude Petrův příběh dál vyvíjet a co pro něj bude znamenat nevyhnutelný střet magie s novými technologiemi.

Originální název: False Value
Vydalo: Argo, 2021
Překlad: Milan Žáček