Reportáž z Comic-Conu

První ročník festivalu Comic-Con Prague, který se uskutečnil prakticky jako poslední velká akce před omezeními spojenými s covidem-19, byl parádní akcí a možná i splněným snem spousty fantazáků nebo, chcete-li, geeků. Druhý ročník se měl uskutečnit letos v únoru, ale nejprve byl odložen na květen (proběhla jen „home edition“ tohoto festivalu) a posléze přesunut až na polovinu října.

Víkend od pátku 15. 10. až do neděle 17. 10. 2021 se stal svátkem pro všechny milovníky fantastiky jako takové. Své si tu mohli najít fanoušci komiksu, knih, deskových her, videoher a samozřejmě filmu.

Podstatným lákadel Comic-Conu jsou setkání a besedy s filmovými a seriálovými herci. Bohužel jak se kvůli covidu vše posouvalo, změnily se i plány pozvaných herců, a tak jich několik těsně před festivalem odřeklo účast. Například Christopher Lambert, který by měl přijet příště. Nepříjemné bylo i odřeknutí jen pár chvil před začátkem od Neala McDonougha. Bohužel s tím se nedá nic dělat a je pochopitelné, že když herci konečně mohou natáčet, nebudou s tím otálet. I přes tyto komplikace přivítal Comic-Con vskutku zajímavé herecké tváře. Normana Lovetta, který je oblíbený především jako Holy z Červeného trpaslíka. Společnost na besedě mu dělal Sylvester McCoy, jenž se proslavil jako jeden z Doctorů Who nebo Radegastav Hobitovi. Přijela Natalia Tena (Harry Potter, Hra o trůny), Hugh Quarshie (Star Wars, Doctor Who), Crystal Reed (Bažináč, Gotham) či Manu Bennett (Hobit, Spartakus, Arrow) a spousta dalších. Fanoušci si mohli koupit podpis a fotku každého herce.

Svůj prostor v areálu O2 universa měli i komiksoví tvůrci. Byli zde jak ti zahraniční – například Glenn Fabry, Aidan Hughes, Marco Russo –tak i domácí – Dan Černý, Alice Slavíčková, Petr Kopl a další. Od všech jste si mohli nechat něco podepsat, nebo dokonce si nechat nakreslit obrázek přímo pro vás.

Horní patro areálu mělo dvě křídla. V jednom bylo několik přednáškových sálů, kde se konaly besedy o literatuře, o seriálech, filmech a hrách. Témat bylo spoustu a prakticky jste mohli strávit celý den přecházením z přednášky na přednášku. V největším sále byla například novinářská konference k chystanému druhému dílu fantasy pohádky Princezna zakletá v čase.

V druhém křídle jste si mohli zahrát. Deskové hry (tolik her pohromadě nikde jinde neuvidíte), VR hry, konzolové a PC hry. Velkým lákadlem byla možnost vyzkoušet si všemožné staré hry. Ať už ty automatové nebo počítačové, či dokonce ještě starší. Já neodolal a dal si rychlý zápas v Pongu (stařičký tenis od Atari, který se dal připojit k TV). Samozřejmě bylo nutné počítat s množstvím lidí, kteří si také chtěli zahrát, takže bylo nutné být skutečně velmi trpělivý nebo hrozně rychlý. U počítačů bylo plno prakticky neustále.

Zajímavým lákadlem, které nebylo na prvním ročníku, se stalo FutureCity – virtuální výlet do Prahy budoucnosti. Mohli jste se podívat, jak by naše hlavní město mohlo vypadat za spoustu let. Na projektu pracovaly společnosti Operátor ICT, Kolektory Praha, TSK, PVK a studio Brainz a předvedly možnou podobu města. Výlet to byl pozoruhodný a zajímavý. Praha, která by byla ekologická, tišší a řešení vedení energií a vody vypadala moc hezky. O komentář se vtipně postarali kluci z Trpaslíka. Pěkná podívaná, ačkoliv je otázkou, zda je něco z toho vůbec proveditelné a za jak dlouho. Ale nechme se překvapit, třeba se to vážně povede.

Velká část prostor byla věnována merchandisingu. Mohli jste si tu koupit prakticky cokoliv spojené s fantastikou. Od triček a hrníčků po plyšáky, figurky, všemožné tematické předměty. Samozřejmě tu bylo spousta knih.

Stále to není vše. Snažil jsem se projít skutečně vše, a tak jsem našel i „zátiší“ s filmovými předměty (například z filmů Princezna zakletá v čase, Komando, Karlík a továrna na čokoládu) nebo výstavu lego postav ze Star Wars. U vchodu potěšila výstava proslulého vozu Škoda 110 Super sport alias Ferat známý z českého hororu Upír z Feratu.

A co by to byl za Comic-Con bez cosplaye? Nechyběla kostýmová soutěž a přednášky na cosplay stagei. Bylo tu několik zahraničních cosplayerů, ale mezi návštěvníky jste se mohli kochat stovkami a stovkami převleků, jejichž nápaditost ohromovala. Vedly kostýmy ze Star Wars, ale mohli jste vidět parádní bandu predátorů, gang ze seriálu Papírový dům, Supermana, Batmany, postavy z Warhammeru, všemožných mang, marvelovského univerza (absolutní pecka byl Rocket ze Strážců galaxie), ze Zaklínače (chm, ale viděl jsem víc Ciri a Yennefer než Geralta) a velmi mě potěšili známí z Červeného trpaslíka, pan Filuta, Lister a Rimmer (potkal jsem dvě ženské podoby Rimmeráka syčáka, ale žádného muže nebo alespoň karikaturu muže).

Hodně lidí přišlo v převleku (já jsem nudnej, takže jsem šel za sebe) a především byli v dobré náladě. Jistě, hromada lidí někde tvořila fronty nebo se některé části areálu na chvíli měnily ve stojící masu lidí, kdy každý chtěl jít jiným směrem, ale nemohl. Organizace dle mého probíhala v pořádku, přednášky byly včas (až na drobné výjimky), občerstvení bylo, jak je zvykem u podobných akcí, poněkud dražší a drobné zdržení mohlo proběhnout, když jste se chtěli dostat z areálu ven, protože východ byl tam, kde vchod, a tak to nedělalo dobrotu.

Vrátím se k té dobré náladě. Ta dominovala a i přes ohromný počet lidí jste měli pocit, že jste mezi „svými“. Dalo se příjemně popovídat, cosplayeři ochotně pózovali pro fotky a celkově člověk odcházel s pocitem, že tohle chce zažívat opakovaně. Comic-Con Prague je skvělý zážitek a věřím, že další ročníky budou stejně kvalitní nebo ještě lepší.