Pat Mills, Olivier Ledroit: Requiem – Upíří rytíř 3

Upíři si sice svůj boom odbyli už dávno, ale to neznamená, že byste na ně měli nadobro zanevřít. Vyprávět by o tom mohli například Pat Mills a Olivier Ledroit. Což také udělali v rozsáhlé, ujeté komiksové sérii Requiem – Upíří rytíř.

Vzkříšení je verzí pekla, kde se ti nejhorší stávají vládnoucí kastou – čím větší zvěrstva napáchali, tím větší odměny se jim dostane v posmrtném životě. Elitou jsou jednoznačně upíři, jejichž choutkám je proto Vzkříšení nejvíc přizpůsobeno. Requiem se stal upířím rytířem a požíval všech patřičných výhod, než si vzpomněl na svou minulost. Nyní je odhodlaný najít za každou cenu svou lásku Rebeku a začít s ní někde ve Vzkříšení nový život. Jenže v cestě mu stojí úklady v podobě místních šéfů a mocenské intriky, do nichž se zapletl. A taky krvavé jeptišky, místní inkvizice, městská stráž, filozofové a spoře oděné ženštiny.

Třetí díl série Requiem – Upíří rytíř se v jistém smyslu vrací ke kořenům: můžete tu totiž narazit na tytéž nešvary, jaké byly i v prvním svazku. Tedy ne že by samoúčelné násilí a erotika byly vyloženě na škodu – koneckonců je to nejspíš jeden z důvodů, proč spousta čtenářů po tomto komiksu sáhne – ale jelikož se příběh přehoupne do druhé poloviny, bylo na místě očekávat menší posun v hlavní dějové lince. Místo toho se čtenáři seznámí s další paletou nových postav a dostanou se na nová místa v morbidním světě Vzkříšení. Přestože jsou stránky místy zahlcené informacemi, zůstává komiks skvělou zábavou se spoustou zajímavých, originálních myšlenek.

Představivost Pata Millse nezná mezí a pokaždé dokáže přijít s neotřelou zvráceností či úchylkou, ale také s hlubokou myšlenkou či pořádným dramatem. Krutopřísné hlášky a dvojsmysly střídá emocionální jízda nebo náhledy do bývalých – a většinou značně nehezkých – životů hlavních aktérů. Ti díky tomu získávají, navzdory okolní bezhlavé rubačce, na plastičnosti a působí věrohodně. Ozřejmuje to také jejich motivace, které nicméně v tomto svazku ustupují mírně do pozadí, zatímco hlavní slovo přebírá akce a hektolitry krve.

Vzhledem k různým slovním hříčkám musí být asi překlad Requiema zábavný ale i náročný. Štěpán Kopřiva se s tím ovšem opět popral na výbornou a díky jeho práci si mohou čtenáři užít příběh s řadou skrytých významů a vtípků.

Na kresbu Oliviera Ledroita jsem už pěla ódy v recenzích na oba předchozí díly, přesto se o ní nelze nezmínit znovu. Díky Ledroitově kresbě totiž svět Pata Millse získává neskutečné vizuální charisma a srdce nejednoho metalisty či gotika radostí zaplesá. Pravdou je, že se v Requiemovi mohl skutečně vyřádit – lascivnost a podbízivost se tu mísí s rafinovaností a o detaily všeho druhu není nouze. Kompozice a celkově Ledroitova práce s panely sice po předchozích dílech není již tak překvapivá, přesto jí to neubírá na působivosti. Když si budete jednotlivé scény prohlížet opakovaně, pokaždé najdete něco nového. Stejně jako v předchozích dílech je pak nutností pozastavit se nad umně vystavěnými dvojstránkami, protože takhle důmyslná práce s přiděleným prostorem se jen tak nevidí. Dílčí drobnosti se skládají v epický celek, perfektně propojený s pozadím celé dvojstránky a nutí člověka přemýšlet, kolik času Olivier Ledroit musel nad jednou takovou scénou strávit. O to větší úctu pak budí velký formát a rozsah celé série Requiem.

Pokud se vám líbily předchozí svazky Requiem – Upíří rytíř , s třetím dílem rozhodně nesáhnete vedle. Pat Mills vás sveze na vlně makabrózní a dekadentní fantazie, dopřeje vám nejednu krvavou lázeň a donutí vás zapřemýšlet nad vaší morálkou, když si uvědomíte, jakým šmejdům to vlastně fandíte.

Vydala: CREW, 2021
Překlad: Štěpán Kopřiva
Tisk: barevný