Bedny – Zabít sráče! aneb pulpová BDSM gangsterka po česku

Staré moudro praví: „Není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ No dobře! Ale co když se nezavděčí ani sám sobě a současně je někomu trnem v oku?! Tak by se dal shrnout počáteční nástin děje románu Bedny – Zabít sráče!, v němž se budete ztrácet, budete se u něj smát, nechápavě kroutit hlavou, a to všechno najednou.

Knižní debut Rosany Zvelebilové je počinem věru pozoruhodným. Odehrává se v alegorické verzi České republiky, zde pojmenované Brutustán, a především v městě Poddrno a jeho okolí (spojení s reálným městem nechť si čtenář domyslí sám). Nejfantastičtějším prvkem této alegorie je, že reálie jsou přetažené do takové absurdní míry, až jsou reálně možné.

Všemu šéfuje obávaný ředitel stavební firmy Poddrnostav, pro nějž není žádným problémem nechat kohokoliv nechat zmizet do dža, anebo do betonu a nejlépe na kousky. Proti němu stojí bývalá učitelka Mgr. Zbořilová, toho času majitelka úklidové firmy s vlastní spalovnou, která celých pět let osnuje pomstu zaměřenou na tohoto sráče. Chce ho totiž vlastnoručně zabít! Samozřejmě ne okamžitě po jeho uchvácení do své moci. Má totiž vymyšlený velmi sadistický a důmyslný plán systematického mučeníčka, které by si mohli užít měrou vrchovatou oba dva. Kostky jsou vrženy, okolnosti příznivé a hon na sráče může začít!

Takto začíná román Bedny – Zabít sráče!, velice propracovaný a spletitě vyprávěný český příspěvek do pulpového žánru. Autorce nestačila jedna dějová linka. Vypráví na střídačku z pohledu obou hlavních aktérů příběhu, Bosse a Zbořilové. Celý děj je navíc rozsekán zkrvaveným sekáčkem na nepravidelné úseky (snad aby si čtenář své zmatení užil o to víc), datované do několika časových linií, vždy označené kalendářně deníkovou hlavičkou. Současná dějová linka se odehrává v roce 2030. Dalším důležitým obdobím je rok 2022, což by mohl čtenář považovat skoro za přítomnost. No a občas se autorka s příběhem ponoří ještě hlouběji do devadesátých let minulého století či nultých let nového milénia.

Rosana Zvelebilová si dala opravdu záležet, aby její příběh nebyl přímočaře tuctový, což rozhodně není. Navíc se s nově odkrývanými skutečnostmi z minulosti obou postav samozřejmě mění čtenářův pohled nejen na předchozí události, ale i na samotné postavy. Nic není tak, jak se zpočátku zdálo, a už vůbec to není jednoduše zařaditelné do nějaké ohraničené bedny.

V knize je celkem barvitě zastoupen prvek dominance a submisivity, autorka v knize vytváří a následně odstraňuje mrtvoly jak na běžícím páse, ať už do dža, nebo do betonu. Nachází se zde nespočet pop-kulturních odkazů, vulgarismy („Mrdat ježka!“) se zde opravdu nešetří a přesně zapadají do štědře užitého černého humoru. Některé hlášky by se rozhodně daly tesat do kamene.

Celkový pulpový záměr je navíc podtržen hojností barevných i černobílých ilustrací, komiksových prvků vsazených přímo do textu i do komiksových celostran. To má též na svědomí sama autorka a nestydí se za to. Naopak se k tomu hrdě a oprávněně hlásí. Tudíž by se dalo říci, že tato kniha je čistokrevný pulpový román na 99 %. To jedno procento mu ubírá užití kvalitního papíru, kvalita tisku a celková odolnost knihy. Ač se jedná o brožované provedení, snese od čtenáře i trošičku drsnějšího zacházení a nezačne se hned třepit ani rozpadávat, jak by pravý pulp měl.

Pozornému čtenáři bude hned jasné, k jakému vyústění příběh směřuje, navzdory záměrnému zmatení čtenáře množstvím postav a dějových linek. Přece jen hlavní hráči jsou pouze dva: On a Ona. Je to v podstatě příběh starý jako sám čas, on potká ji a… To už si milý čtenáři domysli a užij při četbě této nevšední knihy.

Vydalo: Nakladatelství Igor Indruch; 2021
Obálka: Rosana Zvelebilová
Ilustrace: Rosana Zvelebilová