Utrpení těla – intenzivní kurz hubnutí jen pro silné a otrlé

Nikoho nepřekvapí, že ženy touží vypadat krásně. Občas jsou ochotné podstoupit nemalé nepohodlí a bolestivé tělesné útrapy, aby dosáhly či se alespoň přiblížily společensky akceptovanému ideálu krásy. To je i případ Zoey, hrdinky románu Utrpení těla, jehož autorkou je americká spisovatelka Monica J. O’Rourke.

Zoey není rozhodně sama se sebou spokojená. Její výraznější nadváha negativně ovlivňuje každý okamžik jejího života. Neustále se snaží nalézt ten „zaručený“ způsob na redukci své nadváhy. Při jednom takovém pátrání v oddělení knihkupectví je oslovena neznámou ženou. Ta Zoey nabídne možnost řešení jejího váhového problému, a když po prvotní nedůvěře projeví nakonec zájem, dá se do pohybu rychlý sled událostí, jejichž vyústění by si Zoey nedokázala představit ani v těch nejčernějších snech. Je unesena a skončí v zařízení, v němž je spolu s dalšími ženami podrobována neustávajícímu znásilňování a mučení, ať už jen tak nebo jako trest za nedodržení velmi přísných pravidel. Možnost na záchranu je od samého začátku nehmatatelným, nedosažitelným snem, zahaleným bolestí, modřinami, otoky, krví, hnisem a hlavně všudypřítomnou bolestí.

Kromě románu Utrpení těla obsahuje kniha ještě dvě autorčiny povídky, a to Jasmín a česnek pojednávající o velice netradičním lékařském vyšetření těhotné prostitutky po ordinačních hodinách a Experiment s podstatou lidství, v níž se trojice studentů z lepších rodin rozhodne podniknout nadmíru neetickou sérii pokusů. Tyto dva kratší literární útvary jen podtrhují a potvrzují autorčin zažitý styl psaní.

Monica J. O’Rourke, jak je z jejích děl zřejmé, velice ráda čtenáře zavádí do míst až daleko za hranicemi znechucení a šokuje opravdu s notnou dávkou kontroverzní bravurnosti. Její nosné téma spočívá v úzkém prolínání sexuálního vzrušení a nelidského utrpení, takového, které dokáže člověku udělat jen jiný člověk. Jestli se o nějaké knize dá říct, že je jen pro úzce profilovou skupinu čtenářů, je to právě tato. Rozhodně čtenáře bude šokovat, zrovna jako mu nedovolí knihu odložit, dokud nezjistí, jak příběhy v ní obsažené dopadnou. Až následně buď ocení její jednoznačnou netuctovost a literární kvality i přes popsané zvrácenosti, anebo ji s moralistickým znechucením odhodí a odsoudí.

Nejen proto má kniha obálku, jakou má, špičkově graficky vyvedenou z dílny Michala Březiny, včetně varovného loga v pravém horním rohu 18+, aby se čtenář právě přes tato varování sám rozhodl, zdali je ochoten tuto výzvu přijmout a nahlédnout do světa, o kterém se nejenže nemluví, ono se dělá, jako by vůbec neexistoval. Snad i proto si jej autorka vybrala za svůj a předkládá ho čtenáři jen a pouze na jeho vlastní nebezpečí a zodpovědnost. Neboť po přečtení poslední strany bude již pozdě, i když nejeden čtenář či čtenářka se to přece jen pokusí před svým svědomím ospravedlnit, přestože už marně… .

Vydal: Golden Dog, 2021
Překlady: David Hálek (Utrpení těla, Jasmín a česnek), Martin Štefko (Experiment s podstatou lidství)
Obálka: Michal Březina